Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký kraj by chtěl zrychlit a zmodernizovat železniční spojení na Pardubice

04.05.2019 | 9:57

Liberecký kraj by chtěl zrychlit železniční spojení z Liberce na Pardubice. Cesta by se mohla zkrátit zhruba o půl hodiny na dvě hodiny. Je třeba ale ještě zmodernizovat úsek mezi Starou Pakou a Dvorem Králové a také nádraží v Turnově. Modernizaci prodělala v Turnově jen nádražní budova a peróny, výhybky se pořád přehazují ručně a vlaky tam zbytečně stojí i čtvrt hodiny. U příležitosti oslav 160 let od dokončení trati to ČTK řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Navzdory investicím se trať z Liberce na Pardubice za 160 let od svého vzniku příliš nezměnila. Vlaky sice mohou na některých úsecích jezdit rychleji, přejezdy jsou zabezpečené, trať je ale stále jednokolejná jako v době svého vzniku a až na úsek mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není elektrifikovaná.

"V minulých letech prošly modernizací úseky ze Staré Paky po Malou Skálu a mezi Libercem a Turnovem. Zvýšila se tam rychlost. Zatím je nám to ale k ničemu, protože pořád se křižujeme na stejných místech. K tomu, abychom to mohli zrychlit o půl hodiny, nám chybí zhruba tři minuty mezi Starou Pakou a Dvorem Králové," řekl Blažek.

Trať z Pardubic do Liberce měla ve druhé polovině 19. století zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky.

Na výstavbě trati pracovalo až 17.000 dělníků a má řadu unikátů jako ve své době nejdelší tunel nebo 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodující slovo měla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové. První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859.

Historii trati dnes připomněly oslavy, které na libereckém nádraží připravily České dráhy.