Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký kraj hodnotí stav dopravy na svém území, analýzu vydává již poosmnácté

07. 12. 2020 | 5:36

Analýza stavu dopravy na území Libereckého kraje je již osmnáctou aktualizací původního dokumentu. Zpracovávají ji pracovníci odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje. Dokument zahrnuje všechna odvětví dopravy z pohledu stavebního, technického, ekonomického i provozního, která jsou na území regionu využívána. Největší důraz je kladen na dopravu silniční, jež se Libereckého kraje týká majetkově i legislativně. Dokument je určen nejenom pro zastupitele a úředníky, ale pro celou veřejnost. Je dostupný na krajských webových stránkách.

„Cílem analýzy je sbírat informace, které pak můžeme vyhodnotit pro potřeby dalšího rozvoje dopravní infrastruktury nejenom v našem regionu, ale i v celé České republice a Evropě,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Osmnáctá aktualizace mapuje rok 2019. Příklady zmapovaných oblastí jsou uvedeny níže:

Nehodovost

V roce 2019 Liberecký kraj evidoval 4.752 dopravních nehod, při kterých bylo zraněno 1.216 osob a usmrceno celkem 12 lidí, což je nejméně za sledované období. Nejvíce usmrcených osob bylo v okrese Liberec (7). V okrese Jablonec nad Nisou nebyla usmrcena žádná osoba již druhý rok po sobě. Celkově v Libereckém kraji došlo v roce 2019 oproti roku 2018 k nárůstu počtu dopravních nehod, avšak byl zaznamenán výrazný pokles usmrcených osob.

Stav silnic ve vlastnictví kraje

Z analýzy vyplývá, že jen kompletní obnova povrchu vozovek silnic II. a III. třídy včetně nutné údržby k zajištění bezpečnosti provozu by stála 3,339 miliardy korun.

  • průměrná známka hodnocení stavu silnic po červnové aktualizaci dat je 3,11;
  • snížení oproti stejnému období roku 2019 činí 0,1 bodu, je to za uplynulých 5 let nejvýraznější pokles, tedy zlepšení;
  • zlepšování má dlouhodobý trend bez větších výkyvů;
  • klasifikace silnic II. třídy se za uplynulých 5 let zlepšila o 0,45 bodu, u silnic III. třídy o 0,24;
  • dlouhodobě se snižuje nejen rozsah úseků hodnocených jako havarijní (5), ale klesá i rozsah úseků hodnocených jako nevyhovující (4);
  • dlouhodobě se zvyšuje rozsah úseků výborných (1) a dobrých (2), což je možné přisoudit vyšší životnosti údržby a oprav;
  • od roku 2017 převažuje rozsah úseků v klasifikaci 1–3 nad úseky s klasifikací 4–5 a rozdíl se dlouhodobě zvyšuje pozitivním směrem;
  • za uplynulých 10 let bylo opraveno 26 % silnic II. a III. třídy, což je 540 kilometrů vozovek.

Železniční doprava

S ukončením platnosti předchozí smlouvy s Českými drahami přebralo od 15. prosince 2019 převážnou většinu výkonů v regionální dopravě na tratích 030 Liberec – Stará Paka, 035 Železný Brod – Tanvald a 046 Stará Paka – Lomnice nad Popelkou (linky L3, L31 a L5 IDOL) společnost Arriva vlaky s.r.o.

Stejný dopravce zajišťuje na základě tříleté smlouvy s Ministerstvem dopravy provoz na rychlíkových linkách R 21 Praha–Tanvald a R 22 Kolín – Nový Bor. Část rychlíků pak z Nového Boru pokračuje až do Rumburka pod objednávkou Libereckého a Ústeckého kraje. V úseku Nový Bor – Jedlová – Rumburk současně došlo k výraznému zvýšení počtu vlaků. Nyní chystá Liberecký kraj nové smlouvy na tratě z Liberce na Českou Lípu a Děčín.

LK/Filip Trdla