Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký kraj sloučil od srpna své společnosti ČSAD Liberec a Autobusy LK, zjednoduší to řízení a fungování dopravce

06.08.2025 | 15:40

AKTUALIOVÁNO: Liberecký kraj sloučil od srpna své dopravní společnosti Autobusy LK a ČSAD Liberec. Novinářům to dnes řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Cílem bylo zjednodušit řízení a fungování krajského dopravce. Původně bylo v plánu sloučení firem už k Novému roku, nepodařilo se ale vykoupit akcie jednoho z minoritních vlastníků. Bylo potřeba vyřešit i dlouhodobou koncepci financování vnitřního dopravce.

autobus Čsad3
Archivní foto

"Čekali jsme na změny legislativy. Co se týče financování a stability financování, tak to jsme vyřešili uzavřením dodatků ke smlouvám s dopravci nejenom tedy s vnitřním dopravcem, ale i s ostatními dopravci, a tím jsme v podstatě naplnili základní podmínky pro fúzi společností," doplnil Sviták. ČSAD Liberec zajišťuje regionální autobusovou dopravu na Liberecku a Českolipsku, ve zbylé části kraje jezdí soukromá společnost BusLine, zakázku má na deset let do dubna 2029.

Podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) komplikovalo spojení obou krajských společností také stíhání společnosti ČSAD Liberec v souvislosti s kauzou, v níž byli Jiří Vařil a Petr Wasserbauer a jimi ovládané společnosti BusLine a ČSAD Liberec podezřelé z ovlivňování zadávání veřejných zakázek na zajištění dopravní obslužnosti v Libereckém kraji v roce 2017. Kraj koupil akcie ČSAD Liberec až o rok později. K 1. červenci letošního roku bylo stíhání ukončeno a překážka fúze tím byla odstraněna.

autobus GOPR1445

Autobusy LK založil Liberecký kraj účelově v roce 2018, když chtěl zřídit takzvaného vnitřního dopravce. Přímému odkupu akcií ČSAD Liberec od soukromého vlastníka tehdy zabránil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj tak v říjnu 2018 odkoupil majoritní balíky akcií ČSAD Liberec a servisní firmy Autocentrum Nord od firmy Liberecká automobilová doprava (LIAD) prostřednictvím společnosti Autobusy LK. Za 86 procent akcií obou firem zaplatil kraj 10,673 milionu korun, další miliony investoval do nákupu nových autobusů.

Autobusy LK byly majoritním vlastníkem ČSAD Liberec, sloučená společnost pokračuje pod názvem ČSAD Liberec a je vlastníkem servisní firmy Autocentrum Nord. Na výběr bylo podle Svitáka z pěti variant fúze, tuto podobu vybralo vedení kraje na základě analýzy advokátní kanceláře Havel & Partners. Kraj tak už nebude ČSAD Liberec ovládat zprostředkovaně přes Autobusy LK, ale přímo, valnou hromadou bude rada kraje.

Autobus ČSAD

Fúzi předcházel hloubkový audit hospodaření ČSAD Liberec. "Ukázal, že firma neměla nastavené prakticky žádné kontrolní mechanismy, neměla směrnice, třeba pro prodej majetku," řekl Sviták. Audit také upozornil na to, že není možné, aby firmu vedl jen jeden člověk. "Aby tam neprobíhala kontrola klíčových procesů prostřednictvím více osob, aby se plánovaly třeba investice bez toho, že by byla nějaká hloubková analýza," doplnil Sviták. Firmě podle něj chyběl i ekonomický ředitel.

Vedení kraje na základě auditu změnilo strukturu řízení společnosti, představenstvo ČSAD Liberec rozšířilo ze tří na pět členů. V minulosti řídil firmu předseda představenstva, teď má ČSAD Liberec generálního ředitele. Od července stojí v čele dopravní společnosti Radek Behún, který v minulosti řídil a reorganizoval výrobce biopaliv Oleo Chemical. Zvítězil v několikakolovém výběrovém řízení.

Podle obchodního rejstříku vykázala loni dopravní společnost ČSAD Liberec výnosy přes 444,4 milionu korun, což představuje meziroční nárůst o šest procent. Hospodaření společnosti s 284 zaměstnanci skončilo mírným ziskem 924.000 korun, o rok dříve skončila ve ztrátě 17 milionů korun. Důvodem ztráty v roce 2023 byla ale podle vedení firmy nízká cena dopravního výkonu, která nezohledňovala růst mezd, což se loni podařilo napravit.

čtk