Městské spoje z Liberce a Jablonce nad Nisou do Bedřichova nahradí krajská linka
Městské autobusové spoje z Liberce a Jablonce nad Nisou do jizerskohorských středisek Bedřichov a Janov nad Nisou by měla v roce 2028 nahradit krajská autobusová linka. Vzniknout má z jablonecké linky 101, kterou kraj převezme a prodlouží ji z Liberce přes Bedřichov, Janov a Jablonec nad Nisou až do Rychnova u Jablonce.
Vzniknout by tak měla nová páteřní autobusová linka, už letos v zimě ji chce kraj otestovat, řekl dnes ČTK mluvčí krajského úřadu Filip Trdla.
Bedřichov a Janov jsou oblíbenými rekreačními středisky v Jizerských horách, kam míří tisíce turistů v zimě na lyže, v létě za pěší a cykloturistikou. Z Liberce tam jezdí linka MHD 18, z druhé strany z Jablonce nad Nisou linka 101. Liberecký kraj navíc z Liberce do Bedřichova vypravuje v zimě skibusovou linku 145. Nová linka by měla začínat v Rychnově, pojede přes Jablonec, Janov a Bedřichov do Liberce a zpět.
Do zkušebního provozu na lince by mohl být podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) nasazen nízkopodlažní autobus IVECO Crossway LE City. "Je vhodný pro seniory, kočárky i lyžaře, pro komfortní přepravu mezi městy i na delší trasy. Výbava je připravená na náročné zimní podmínky v Jizerských horách s možností úpravy interiéru podle sezony, například pro lyže nebo školní batohy," uvedl.
Spojení bude mít různé varianty. Třeba Jablonec nad Nisou počítá v nové koncepci dopravy, že od února 2028 bude na trase zajišťovat jen krátké spojení z Janova přes Jablonec do Rychnova a také spoje mezi Bedřichovem a Janovem, Janovem a Hraběticemi a školní autobusy. "Bude ale potřeba vysoutěžit dopravce," dodal Trdla. Domluvit bude třeba i financování, protože linka částečně nahradí i MHD v obou městech. Podobně kraj a města spolupracují na financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem.
Rozsah veřejné dopravy, kterou na svém území financuje Liberecký kraj, se s každým rokem rozšiřuje. S novým jízdním řádem loni v prosinci se rozsah rozšířil zhruba o dvě procenta, zkušebně kraj nabídl třeba taxibusy na Frýdlantsku. V rozpočtu má Liberecký kraj letos na financování regionálních autobusů, vlaků a tramvajové linky do Jablonce 1,223 miliardy korun, zhruba o 3,6 procenta víc než loni. Hlavním důvodem růstu nákladů jsou vedle dalších spojů také rostoucí mzdy řidičů.
čtk