Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ministerstvo dopravy vypsalo na zajištění rychlíků na severovýchodě Česka tendr za 15 miliard korun

07. 01. 2025 | 5:00

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na zajištění rychlíků na severovýchodě Česka. V současné době tam jezdí Arriva vlaky, kterým nedávno ministerstvo prodloužilo smlouvu do prosince 2029. Cílem tendru je modernizace provozu, zakázku s odhadovanou cenou 15,146 miliardy korun získá vítěz na 15 let. Zakázka byla zveřejněna v evropském věstníku veřejných zakázek. Na profilu ministerstva dopravy zatím detailní dokumentace není, obvykle je zveřejněna během několika dnů, uvedl server Zdopravy.cz.

arriva liberec db irma menší
Foto: Artur Irma

Soutěž se týká souboru Severovýchod, který zahrnuje linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Jde o výkony, které dosud zajišťuje dopravce Arriva vlaky, zcela nová je linka R24.

Vlak Arriva, foto: Artur IrmaPodmínkou zakázky je nasazení moderních vlaků. Ministerstvo dopravy zjišťovalo, zda jsou pro provoz podle požadavků na trhu dostupná vozidla. Celkem čtyři výrobci – Škoda Transportation, Stadler Rail, Newag a Siemens – potvrdili, že vlaky splňující podmínky ministerstva mohou dopravcům dodat. Půjde o jednotky s hybridními pohony, které umožní kombinovat provoz na elektrifikovaných tratích s jízdou na dieselový motor nebo baterie.

Ilustrační fotoMinisterstvo už dříve uvedlo, že dopravce má nasadit kmenové soupravy o kapacitě nejméně 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22, kde ministerstvo požaduje vlaky s kapacitou alespoň 120 míst k sezení. Nad rámec kapacity kmenových souprav se u části linek počítá s pravidelným posilováním až na 360 míst. Vlaky by měly být schopné jezdit na elektrifikovaných tratích rychlostí až 160 kilometrů v hodině, respektive 120kilometrovou rychlostí na tratích, kde pojedou na baterie nebo na dieselový pohon.

čtk