Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Motorové rychlíky Arriva ukončí provoz na některých trasách v kraji až v roce 2029

13.09.2024 | 6:56

Motorové rychlíky společnosti Arriva z 80. let budou na minimálně dvou linkách z Liberce jezdit až do roku 2029. Vyplývá to z údajů k dodatku ve smlouvě mezi ministerstvem dopravy a společností Arriva, na který upozornily Hospodářské noviny (HN).

ARRIVA-Express-OK
archivní foto

Prodloužit by se podle HN měly také smlouvy pro linky z Rumburku do Kolína a z Prahy do Tanvaldu. Motorové rychlíky společnosti Arriva měly původně přestat jezdit v roce 2027. Hodnota dodatku podle HN činí asi 1,7 miliardy korun.

U motorových rychlíků řady 845 se podle HN objevují nedostatky - často se například přehřívají, což už několikrát vedlo k požáru. Letos v srpnu takto vzplál jeden z vozů u České lípy, v lednu roku 2021 pak shořela celá jednotka v Chřibské na Děčínsku. Na čtyřech linkách Arriva s těmito motorovými rychlíky začala jezdit v roce 2019, další dvě přidala o rok později, píší HN.

Prodloužit smlouvy se ministerstvo dopravy podle HN rozhodlo výměnou za to, že společnost Arriva do motorových rychlíků instaluje klimatizaci. "Jednali jsme s kraji o podmínkách nové soutěže a shodli se kvůli nezbytnému prostoru na pořízení nových jednotek na tom, že poskytování nové služby bude od roku 2029. Do té doby dojde k prodloužení smlouvy," řekl HN ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podmínkou původního tendru klimatizace nebyly, podle HN stoupne cena za ujetý kilometr, který Arriva ministerstvu fakturuje.

Čtyři soupravy už klimatizaci mají, u dalších až 48 by dovybavení mělo vyjít na necelou půlmiliardu korun. Ojeté vlaky Arriva v roce 2019 koupila od Deutsche Bahn, přičemž jeden stál asi 18 milionů korun, píší HN.

čtk