Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na Jizerskohorské železnici budou České dráhy jezdit do roku 2033. Flotilu musí doplnit o devět vlaků Stadler

21.03.2023 | 11:55

AKTUALIZOVÁNO: Na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji budou České dráhy jezdit do roku 2033. Současná smlouva jim končí v roce 2026, krajští radní dnes schválili novou smlouvu. Podmínkou je, že České dráhy doplní flotilu o dalších devět modernizovaných vlaků Stadler vybavených tak, jak jsou cestující zvyklí, řekl dnes novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

VlakStadlerRegioPanterČD
Foto: České dráhy

Sedmiletá zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.

"Navazujeme na smlouvu, kterou jsme soutěžili od roku 2009 a provozujeme od roku 2011. Tentokrát jsme zvolili přímé zadání, a to především z toho důvodu, že v rámci té předchozí zakázky byly pořízeny speciálně pro tuto železnici a tu část se zubačkou vozidla Stadler, která v roce 2026 budou v polovině své životnosti. Liberecký kraj si sice v původní smlouvě vymínil, že může vozidla po těch 15 letech získat do svého majetku a nabídnout je v soutěži jinému dopravci, bylo by to ale velmi komplikované," doplnil Půta.

Součástí smlouvy je linka do polské Sklářské Poreby a výhledově i do Görlitzu a prodloužení na Mladou Boleslav. České dráhy se zavázaly pořídit dalších devět modernizovaných vlaků Stadler a doplní současných 15 vlaků, na tratích už tak nebudou jezdit vozy Regionova. "Všechny dovybavíme, budou mít wifi a klimatizaci, a budou dovybaveny terminály, které umožní nákup jízdenek kartou," řekl náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Automaty umožní nákup jízdenek i za hotovost, pokladny zůstanou jen v šesti stanicích.

Na základě veřejné zakázky jezdí České dráhy na Jizerskohorské železnici od prosince 2011, podmínkou bylo nasazení moderních nízkopodlažních vlaků. České dráhy proto tehdy pořídily 16 vlaků Regio-Shuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a musely ho odepsat. "Ročně vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). I v nové smlouvě je podle něj možnost odkupu vlaků Libereckým krajem.

Nová smlouva počítá s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20.000 kilometrů ročně. Počítá kromě jiného s posílením dopravy do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu. Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. Kraj objednává dopravu na železnici v rozsahu 4,5 milionu kilometrů, autobusy najezdí 16,7 milionu kilometrů. V letošním rozpočtu je podle Svitáka na zajištění veřejné dopravy 1,2 miliardy korun, zhruba 160 milionů víc než loni.

čtk