Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

O reformovanou sociální superdávku požádalo v kraji 8800 lidí, třetina elektronicky

01.11.2025 | 10:19

Úřady práce v Libereckém kraji dostaly od spuštění dávkové reformy bezmála 8800 žádostí o novou superdávku. Zhruba třetinu z toho podali žadatelé elektronicky. Zájem úředníky překvapil, z celkových 18.700 současných klientů už o dávku požádalo 7680 lidí, což je 41 procent. Dalších téměř 1100 žádostí podali noví klienti. Údaje jsou k 29. říjnu, řekla ČTK ředitelka krajské pobočky Úřadu práce v Liberci Kateřina Sadílková.

uřad práce městská p asistenti
Archivní foto

O reformovanou sociální superdávku, která nahradila příspěvek na bydlení, dětské přídavky, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení, lze žádat od 1. října. Lidé, kteří některou ze čtyř podpor pobírají, musí o peníze od státu znovu do konce roku požádat. Mohou to udělat elektronicky nebo osobně. Ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) už dříve řekl, že úřady práce by mohly do konce roku dostat 550.000 až 600.000 žádostí od nynějších příjemců i nových žadatelů, třetinu z nich elektronicky.

Úřady práce přidaly úřední hodiny, v Libereckém kraji podle Sadílkové na agendu superdávky vyčlenili téměř sto přepážek a včetně výpomoci v čekárnách se klientům věnuje 230 zaměstnanců. "Naše zkušenosti ukazují, že část klientů zvládne podat žádost samostatně, i když mají zpočátku obavy - často jim stačí krátké navedení při čekání na kontaktním pracovišti. Zájem o elektronické podání postupně roste, což potvrzuje, že tato forma je pro mnohé intuitivní a srozumitelná," uvedla.

On-line podání je podle Sadílkové nejrychlejší a nejjednodušší - bez cestování na úřad a bez čekání ve frontě. "Zároveň evidujeme množství dotazů od klientů, kteří se na nás obracejí osobně, telefonicky i on-line. Nejčastěji potřebují vysvětlení postupu, kontrolu dokumentů nebo pomoc s vyplněním on-line žádosti. Často se ptají i na specifické situace, například na atypické domácnosti, střídavou péči, výživné, nájemní vztahy nebo kombinaci různých příjmů. Mnohdy jde o obavy z chyb a nejistotu, zda vše vyplnili a doložili správně," dodala.

Úřady práce poskytují podle Sadílkové žadatelům asistenci při vyplňování žádostí, termín je možné si rezervovat. "Aktuálně máme dostatečnou kapacitu, volné termíny na kontaktních pracovištích a prostor se klientům věnovat. V prosinci však očekáváme výrazný nárůst počtu žádostí, což může vést k delším čekacím dobám, doporučujeme proto žádost zbytečně neodkládat," dodala ředitelka. K nejčastějším problémům u žádostí podle Sadílkové patří chybějící souhlasy členů domácnosti nebo nedostatečně doložené příjmy.

Připraveni pomoci jsou také třeba na magistrátu v Jablonci nad Nisou. "Zatím přechod na superdávku řešíme s klienty, kteří žijí v našich městských bytech nebo ubytovnách a využívají podporu kontaktního místa pro bydlení a sociální pomoc. Větší zájem o pomoc ze strany veřejnosti jsme zatím nezaznamenali, k superdávce ale náš tým dělal workshop na týdnu sociálních služeb, kde jsme nabízeli lidem pomoc a informace k tomu, jak si o dávku požádat. Vytvořili také leták na toto téma," řekla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

Také v Městském centru podpory v České Lípě jsou připraveni pomoci. "Na naši pracovnici už se obracejí první klienti, většinou je problém se do systému vůbec přihlásit, jakmile je tato překážka překonána, tak pak většinou klienti již zvládnou vyplnit žádost sami. Někteří ale nemají bankovní identitu ani e-mail, který je nutný, to potom pracovnice musí klienta nasměrovat přímo na úřad práce, kde s ním vše úředníci vyřídí," dodala mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová.

čtk