Opětovným využitím kamenné drti při zimní údržbě silnic může kraj ušetřit miliony
Opětovným využitím především kamenné drti použité při zimní údržbě komunikací může Liberecký kraj ušetřit miliony korun. Ukázal to testovací provoz, který loni a letos dělala krajská společnost Silnice LK. Až 95 procent materiálu, který silničáři ze silnic po zimě smetou, je podle testování možné znovu využít, je tak možné ušetřit nejen za skládkování, ale také při nákupu nového posypu, řekl na semináři pro zastupitele náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Krajská společnost Silnice LK zajišťuje údržbu zhruba 2060 kilometrů krajských silnic, jen 57 kilometrů zůstalo poslední zimu bez údržby. Neudržují se většinou jen málo využívané úseky silnic třetí třídy, po kterých nejezdí veřejná doprava. Solí se v kraji zhruba 860 kilometrů, což je 42 procent komunikací. Více než polovina krajských silnic se tak v zimě sype kamennou drtí nebo pískem, loni ho silničáři na silnice vysypali přes 14.000 tun.
Ve firmě Silnice LK smetky zkušebně recyklovali v letech 2024 a 2025. "Předpokládáme, že jenom na skládkovém jsme uspořili 18 milionů korun," řekl ČTK předseda představenstva Silnic LK Petr Správka. Další tři miliony podle něj firma ušetřila na nákupu kameniva, když mohla použít to recyklované. Zhruba polovinu toho, co se ze silnice sesbírá, je možné po vytřídění znovu použít k posypu, dalších 45 procent by mělo být možné použít k zásypům při stavebních pracích. Jen asi pět procent materiálu by tak mělo končit na skládkách.
Podle toho, jaká je zima, se na silnice v Libereckém kraji vysype podle Správky od 7000 do 17.000 tun kameniva a písku. Recyklací tak lze výrazně ušetřit, cena posypového materiálu se v posledních letech zvýšila na více než dvojnásobek, rostou i náklady na uložení toho, co silničáři ze silnic uklidí, na skládkách. V letošním roce to bude kolem 2200 korun za tunu, v dalších letech cena podle Správky dál poroste. Silnice LK plánují, že budou materiál třídit v každém okrese, příští rok na to chtějí pořídit techniku.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná, a proto drahá. Poslední zima přišla kraj na 150,253 milionu korun, zhruba o pět procent dráž než ta předcházející. Nejdražší byla zatím zima 2012/2013, kdy údržba silnic druhých a třetích tříd přišla krajskou kasu na 153,6 milionu korun. Nejlevnější byla hned následující zima 2013/2014, to kraj za zimní údržbu zaplatil necelých 74,8 milionu korun.
čtk