Poslední možnost svézt se na „metrovce“ nastane o víkendu. Éra úzkorozchodné trati, poslední v republice, končí
AKTUALIZOVÁNO: V sobotu vyjedou naposledy pravidelné tramvajové spoje z Liberce do Jablonce nad Nisou. Neděle už bude patřit loučení s úzkým - metrovým rozchodem kolejí a jezdit budou do Jablonce jen historické tramvaje. S rekonstrukcí trati do Jablonce končí totiž v Česku poslední úsek úzkorozchodné trati, po rekonstrukci budou kolejnice ve vzdálenosti drážního rozchodu 1435 milimetrů a historické tramvaje už po nich jezdit nebudou. ČTK to začátkem týdne řekl Tomáš Krebs z libereckého dopravního podniku.
Kolonu tramvají doprovodí v 19 hodin na úplně poslední jízdě při výjezdu z Jablonce nad Nisou, při průjezdu Vratislavicemi a průjezdu terminálem MHD v Liberci dechová sekce Big O‘ Bandu.
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce dlouhá zhruba 13 kilometrů je v Česku posledním úsekem s rozchodem 1000 milimetrů. "Zájem o poslední jízdy je obrovský a to nejen z Česka, ale i ze zahraničí," doplnil Krebs.
Boveraclub, který se už 30 let věnuje záchraně historických tramvají, nasadí v neděli na mimořádné jízdy sedm historických i současných vozů. Vyjíždět budou každých 15 minut. Z terminálu MHD v Liberci vyjede první v 11:15, v opačném směru z jabloneckých Tyršových sadů pak ve 12:00. Večer jízdy uzavře společná jízda všech tramvají v koloně, která z Jablonce vyrazí v 19:00 a do Liberce dojede ve 20:00.
Po dobu rekonstrukce trati zajistí dopravní podnik spojení mezi Libercem a Jabloncem autobusy. "Ve valné většině to budou kloubové autobusy tak, aby byly schopny nabídnou přepravní kapacitu přibližně takovou, jakou mají tramvaje. Do autobusů jsme přemontovali a ještě přemontováváme prodejní automaty, aby cestující měli možnost si koupit jízdenku," řekl místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martin Pabiška.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná - provoz je tak rychlejší a bezpečnější. V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci nad Nisou až na plánovaný dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude ale třeba ještě zhruba 800 metrů kolejí. Obojí by se mělo stavět za přispění evropských dotací v novém programovacím období.
Od pondělí 19. července začnou práce na bezmála sedmikilometrovém úseku kolejí od liberecké zastávky U Lomu po výhybnu ve Vratislavicích nad Nisou. Úsek už prošel před lety modernizací, teď se bude zvětšovat rozchod kolejí a k tomu musí dodavatel upravit trolejové vedení a okolní terén. Náklady projektanti odhadli na 87 milionů korun bez DPH, nakonec bude ale dražší - 95,5 milionu korun bez daně. Zakázku získala společnost Eurovia CS. Hlavním důvodem zdražení zakázky jsou rostoucí ceny ve stavebnictví a také růst cen železa v posledních měsících.
Práce mají být hotové do 19. listopadu. Obnoven pak bude provoz tramvají do Vratislavic, do Jablonce budou ještě celý příští rok jezdit autobusy. Zbylou část trati rozdělil dopravní podnik na čtyři úseky, hotové mají být do konce roku 2022.
čtk
Co, kdy a kde je připraveno
Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jezdí od roku 1955 na metrovém rozchodu kolejí. Liberec se stal postupně posledním městem v ČR, kde zůstal do současnosti zachován úzkorozchodný pravidelný provoz.
Od 19. 7. 2021 dojde postupnou rekonstrukcí meziměstské tramvajové tratě k zániku tohoto unikátního rozchodu. V Liberci to pro většinu historických tramvají (DPMLJ společně s BOVERACLUBEM) znamená, že k prezentaci vozidel a provozování historických jízd zůstane k dispozici pouze úsek v centru města z tramvajové vozovny do Lidových Sadů.
Poslední možnost se naposledy svézt na „metrovce“ se nabízí o víkendu 17. – 18. 7. 2021.
V neděli 18. 7. 2021 již bude probíhat plánovaná výluka na tramvajové trati Liberec – Jablonec nad Nisou, linky MHD č. 5 a 11 obslouží náhradní autobusová doprava.
Na neděli 18. 7. 2021 odpoledne jsou připraveny ZVLÁŠTNÍ JÍZDY TRAMVAJÍ. Odpoledne se rozjedou mezi oběma městy historické a současné tramvaje dle zvláštního jízdního řádu a tarifu. Večer na trati vygraduje spanilou jízdou všech tramvají v koloně z Jablonce nad Nisou (odjezd 19:00 hod.) přes Vratislavice nad Nisou (průjezd 19:30 hod.) do Liberce (terminál průjezd 20:00 hod.).
Přistaveny budou vozy:
Historická tramvaj „Bovera“ č. 78 z roku 1929
Historická tramvajová souprava 6MT č. 117 (z roku 1953) a vlek č. 44 (z roku 1932)
Historická tramvaj T2R č. 17 z roku 1962
Historická tramvaj T2-62 č. 145 z roku 1964
Historická tramvaj T3M č. 8106 z roku 1972
Tramvajová souprava T3m+T3m
Tramvajová souprava T3R.PLF+T3R.PV
Na konečné v Jablonci bude vystaven vlečný vůz-trolejová věž JED z roku 1899
S ohledem na omezenou kapacitu historických tramvají a ostatních vozů, prosíme o respektování pokynů obsluhy vozidel. Nasazení vozidel na jednotlivé spoje se může z provozních důvodů měnit.
Posledním dnem s pravidelným provozem MHD úzkorozchodných tramvají do Jablonce nad Nisou bude sobota 17. 7. 2021.
Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ