Příhraniční města i dopravci z Česka, Německa a Polska žádají modernizaci železnice z Hrádku do Žitavy

30. 10. 2019 | 15:05

AKTUALIZOVÁNO: Příhraniční regiony, města i dopravní svazy z Česka, Německa a Polska volají po modernizaci železniční trati z Hrádku nad Nisou do Žitavy. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí.

vlakHrádekIdol
Foto z www.iidol.cz

V sobotu proto u příležitosti oslav 160. výročí trati z Liberce do Žitavy podepíšou zástupci regionů, měst i dopravních svazů společné prohlášení, v němž vyzvou vlády ke spolupráci na obnově. ČTK o tom dnes informoval mluvčí libereckého kraje Filip Trdla.

"Trasa představuje důležité spojení v rámci Euroregionu Nisa, které propojuje Liberecký kraj, ale také polské Krkonoše se saským hlavním městem a německou a evropskou sítí železnic. Prosíme polskou centrální vládu, aby přistoupila na nabídku německé a české strany. Po 15 letech společného soužití v Evropské unii není možné stav železnice považovat za úspěch," řekl dnes ČTK k výzvě liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území od Liberce k hranici jezdily až stokilometrovou rychlostí. Podobné je to v Německu. Nákladnou modernizací navíc prošlo i nádraží v Žitavě. Slabinou je úsek v Polsku, který přeshraniční spojení komplikuje a zpomaluje.

Jízda ze Žitavy do Liberce se kvůli pomalé rychlosti přes Polsko prodlužuje, což s sebou přináší problémy také pro zavedení plánované křižovatky sítí osobní dopravy v Žitavě. "Bohužel jsou stav trasy a dlouhodobé překážky v sanaci důkazem, že také uprostřed Evropy, v Trojzemí, v rámci kterého se spolupracuje na tolika myslitelných úrovních, ještě stále existuje tolik nepochopitelných překážek," poznamenal primátor Žitavy Thomas Zenker.

Euroregion Nisa, okresy a města v Trojzemí o modernizaci polského úseku usilují už léta. Zatím bez úspěchu. Náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 mil. Kč). Česká a německá strana už v minulosti nabídly, že modernizaci zaplatí. Pro Poláky není trať důležitá, protože vlaky na jejím území nikde nestaví. Proto se objevil návrh pro zlepšení obsluhy polského území vybudovat novou zastávku v obci Porajów.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace