Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Řidiči v kraji ohlásili během půl roku na tísňovou linku přes 500 střetů se zvěří, nejhorší úsek je u Bezdězu

17.11.2025 | 5:42

Počet sražené zvěře na českých silnicích za uplynulé pololetí dramaticky narostl. Ačkoliv změna přístupu Policie ČR k řešení těchto nehod od dubna 2025 přinesla do oficiálních statistik za celou republiku jen velmi nízký počet evidovaných střetů (652 případů), realita je mnohem závažnější.

jelen hirsch-3218460 1280
Ilustrační foto

SRNA INDEX BLESKOVĚ

• V kraji od dubna do září 2025 evidujeme 518 srážek se zvěří.

• To znamená, že zhruba co 4,7 kilometru silnic v kraji došlo ke střetu se zvěří.

• Škoda na majetku, zdraví a životě na jeden kilometr silnic je 9 249 Kč.

• Nejrizikovější úsek pro střet se zvěří v kraji leží na silnici I/38 v katastru obce

„V rámci SRNA indexu jsme kvůli nové situaci přišli o jeden ze zdrojů, dokázali jsme ho však nahradit daty, která ještě věrněji odrážejí situaci na českých silnicích. Informace o střetech se zvěří se nyní získávají, vedle dopravních nehod, také z podkladů tísňové linky 158, kam mají motoristé povinnost srážky se zvěří hlásit,“ vysvětluje Michal Bíl, odborník na střety se zvěří z Centra dopravního výzkumu.

Díky tomuto novému sledování se počet srážek se zvěří za uplynulé pololetí v Česku přehoupl přes číslo 15 tisíc, konkrétně společně s evidovanými případy Policie ČR jde o hodnotu 15 632 případů.

NEJHORŠÍ JE ÚSEK U BEZDĚZU

Přestože je Liberecký kraj co do počtu střetů se zvěří jedním z nejbezpečnějších v Česku, oznámili zde řidiči za 6 měsíců bezmála 518 srážek se zvířaty. To v přepočtu na délku silniční sítě znamená, že zde hrozí střet se zvěří každého 4,7 kilometru.

Odhadovaná výše škod na zdraví, životě a majetku za střety se zvěří v kraji se vyšplhala na více než 29,4 milionů korun.

V rámci kraje je v dlouhodobém pozorování nejnebezpečnějším úsekem pro střet se zvěří část silnice I/38 v katastru obce Bezděz. Na 216 metrů dlouhé části komunikace tam ve sledovaném období došlo k 11 srážkám vozidel se zvířaty! Úsek tak patří mezi tři nejhorší v Česku.

ODHADOVANÁ VÝŠE ŠKOD PO STŘETECH

Záznamy z tísňové linky neobsahují informace o odhadované výši škody ze strany policie, SRNA index proto pracuje s očekávanou cenou na jednu nehodu, a to na základě údajů z předchozího vydání indexu. Výsledkem je realistický pohled na škody, které střety se zvěří způsobí na životech, zdraví i majetku. Výsledek?
V České republice střety se zvěří od dubna do září přinesly účet ve výši nejméně 838 miliónů korun! Jen na případy, které policie reálně zaevidovala, připadá 193 miliónů korun. Jde přitom o ty vůbec nejzávažnější a tedy nejvyšší škody, kde po střetu se zvířetem došlo k úmrtí či zranění posádky a také ke škodám na majetku třetích osob. Zvěř přitom v uplynulém půlroce způsobila při dopravních nehodách deset vážných zranění.

DATA POJIŠŤOVNY

O tom, že srážky se zvěří jsou každodenní realitou, mluví také statistiky Generali České pojišťovny, u níž je pojištěno přes dva miliony motoristů v Česku. Ta za uplynulé pololetí (duben-září) řešila s klientkami a klienty celkem 4255 pojistných událostí, za něž vyplatila 223 miliónů korun. „Meziročně jde o nárůst jak v počtu případů, tak vyplacené hodnoty na opravu poškozených vozidel. Průměrná škoda přitom také roste a aktuálně přesahuje 52 tisíc korun,“ komentuje situaci Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel z Generali České pojišťovny.

Náklady na pojistné události, kde figuruje sražená zvěř, se přitom stále průběžně zvyšují. Do cenových kalkulací oprav vozidel se promítá nárůst ceny práce v autoservisech a spolu s ní také zvyšující se ceny materiálu a náhradních dílů. „Majitelky a majitelé vozidel přitom následky po srážce se zvěří řeší z 55 % z havarijního pojištění a ze 45 % z připojištění střetu se zvěří,“ poukazuje na praxi Patrik Nauš. Připojištění střetu se zvěří je přitom jedno z nejoblíbenějších připojištění vůbec. Roční pojistné činí 1100 Kč, tedy zhruba tolik, kolik natankování plné nádrže u běžného osobního auta. Za tuto částku získají motoristé pojistnou ochranu pro škody do 100 tisíc korun.

UŽITEČNÁ FAKTA

Z praxe vyplývá, že srážky se zvěří se odehrávají nejčastěji - z 57 % v noci. Necelá třetina se jich odehraje za denního světla a přes 13 % pak za svítání nebo za soumraku. „Když si uvědomíme, že v nočních hodinách jezdí výrazně méně řidičů, je riziko střetu se zvěří výrazně vyšší než ve dne. Z našich statistik plyne, že s největší pravděpodobností se řidiči setkají se srnčí zvěří (80 % případů) a s divokými prasaty (kolem 10 %),“ doplňuje statistiky Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu.

DOPORUČENÍ, co dělat po střetu se zvířetem
1/ Zapněte výstražná světla, a pokud to dovolí situace, ihned postavte na silnici varovný trojúhelník. Řádné označení místa dopravní nehody považují dopravní policisté z pohledu bezpečnosti za naprostý základ.

2/ Došlo-li ke zranění posádky, volejte záchrannou službu na lince 155. Jakmile to půjde, vždy kontaktujte Policii ČR na lince 158 a řiďte se jejími instrukcemi. Policie rovněž vyrozumí správce příslušné honitby, který přijede a o zvěř se postará. Je-li to možné, stoupněte (se všemi, kdo jeli v autě) za svodidla či co nejdéle od vozovky.

3/ Kontaktujte asistenční linku pojišťovny. Informaci o telefonních číslech najdete na tzv. zelené kartě. Případně využijte Linku pomoci řidičům – 1224.
Když tomu nebude nic bránit, následky srážky pro pojišťovnu vyfoťte nebo pořiďte video. Pojišťovna zařídí rovněž odtah nepojízdného vozidla.

4/ Zraněnou zvěř ze silnice sami neodklízejte, protože může způsobit zranění pro změnu ona vám. Navíc se zbytečně vystavujete vysokému riziku od ostatních účastníků provozu.

5/ V žádném případě není možné si sraženou zvěř ponechat!
Právo manipulace mají myslivci. Ponechání si zvířete by z pohledu zákona mohlo být hodnoceno jako pytláctví.

METODIKA SRNA INDEXU

Podstata SRNA indexu spočívá v odhadu očekávané škody na jeden kilometr sledované silniční sítě v konkrétním kraji a okrese. Tento údaj vychází ze srovnání délky silnic III. a vyšších tříd, počtu nehod a celkových škod jednotlivých nehod. Celkové škody kromě poničeného vozu zahrnují i škodu na zdraví, životě a dalším majetku, spočítanou podle metodiky CDV. U počtu nehod a očekávané škody na jednu nehodu bylo potřeba se vypořádat se skutečností, že policie vesměs přestala srážky se zvěří zaznamenávat do databáze dopravních nehod. Zaznamenávají se jen srážky s nejvyššími dopady představující pouze velmi malé procento všech srážek. Index pracuje s daty Policie ČR a údaji CDV.

Počet nehod

Celkový počet srážek se zvěří v rámci ČR/kraje/okresu byl určen jako součet počtu záznamů obsažených v databázi Policie ČR a počtu záznamů z tísňové linky.

Očekávaná škoda na jednu nehodu

Očekávanou škodu na jednu nehodu nebylo možné letos z dostupných dat odhadnout. Z tohoto důvodu byla převzata očekávaná škoda na jednu nehodu v rámci ČR za stejné období roku 2024.

SRNA index

SRNA index je počítán jakožto očekávaná škoda na jednu nehodu vynásobená počtem srážek a vydělená celkovou délkou silniční sítě v daném kraji či okrese.

Odkud pocházejí data:

  • Škody na majetku: jedná se o odhad policisty – odhad tvoří škoda na všech zúčastněných vozidlech, nákladu, zařízení komunikace a objektech poškozených při nehodě.
  • Škoda na zdraví a životě: vychází z počtu zemřelých, těžce a lehce zraněných. Tyto hodnoty jsou pronásobeny koeficienty dle druhu zranění podle metodiky „VYSKOČILOVÁ, Alena, Jan TECL, Ondřej VALACH et al. Aktualizovaná metodika výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích. Brno: Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., 2017. 36 s., 1 příl. ISBN 978-80-88074-50-2“.
  • Do koeficientu jsou zahrnuty následující odhady nákladů: náklady na hospitalizaci, náklady na výjezdy IZS, administrativa IZS, administrativa soudů, ztráta na produkci zraněného/zemřelého, sociální výdaje (dávky) a subjektivní náklady (náklady poškozeného na soudy)

TZ