Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Roste zájem o autobusové spoje do sousedních krajů. Musí se nasazovat autobusy s vyšší kapacitou

29.07.2025 | 10:19

AKTUALIZOVÁNO:  V Libereckém kraji roste zájem o autobusové spoje do sousedních krajů. Nejvýrazněji přibylo cestujících na trase z Českolipska a Šluknovského výběžku směrem na Prahu, kde se jejich počet zvýšil za pět let o více než 150 procent.

I na základě dat se proto ve spolupráci se Středočeským krajem nasazují ve větší míře patnáctimetrové autobusy s vyšší kapacitou, informoval ČTK Otto Pospíšil ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Díky spolupráci Libereckého kraje se sousedními kraji Královéhradeckým a Středočeským mohou cestující z Libereckého kraje využít zvýhodněné jízdenky Integrované dopravy Libereckého kraje (IDOL) i za hranice kraje. Dojet je tak možné až do Jičína, Libuně nebo Kněžic v sousedním Královéhradeckém kraji.

Podobně je možné cestovat do Středočeského kraje. Například cestující z Turnova může jet na výhodnější jízdné s IDOL do Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště nebo Mělníka. Naopak cestující ze Středočeského kraje může s jízdenkou PID (Pražská integrovaní doprava) dojet až k Máchovu jezeru na Českolipsku. Výrazně přibylo cestujících také v autobusech z Jizerských hor a Krkonoš přes Mladou Boleslav do Prahy.

Přeshraniční spolupráce v oblasti autobusové dopravy je podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) důležitá, protože na rozdíl od jiných krajů chybí tomu Libereckému kvalitní železniční spojení do sousedních krajů a Prahy a dálkových vlaků objednávaných ministerstvem dopravy je málo. Autobusy tak systém doplňují. "Přepravní potřeby nejsou ohraničené hranicí kraje, lidé dojíždějí za prací a do škol do Jičína, Mladé Boleslavi nebo Prahy. Stejně tak z ostatních krajů dojíždějí lidé do Liberce nebo do hor," doplnil.

Podle Pospíšila se spolupráce rozšiřuje, posíleno bylo spojení mezi Libereckým a Středočeským krajem a Prahou. Z Prahy do Turnova přes Mladou Boleslav jezdí autobus každou hodinu, totéž platí pro spojení mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, kde zhruba každý druhý spoj pokračuje už jako zastávkový do horských středisek Harrachov a Rokytnice nad Jizerou. Cestujících přibylo i díky zlepšení spojení mezi Novým Borem a Varnsdorfem nebo díky integraci linky ze Špindlerova Mlýna do Prahy do systému PID.

Vývoj počtu cestujících na linkách z Libereckého kraje na vybraných trasách

Trasa

2019

2024

Rozdíl 2024/2019 v pct

Praha – Česká Lípa – Varnsdorf

323.403

821.824

154,11

Praha – Jablonec nad Nisou (Harrachov)

445.345

490.580

10,15

Praha – Turnov – Harrachov/Semily/Mísečky

372.891

536.856

43,97

Liberec – Jičín – Hradec Králové

237.065

288.741

21,80

Praha – Jičín – Jilemnice – Špindlerův Mlýn

303.411

428.436

41,20

Zdroj: Liberecký kraj

čtk