Roste zájem o autobusové spoje do sousedních krajů. Musí se nasazovat autobusy s vyšší kapacitou
AKTUALIZOVÁNO: V Libereckém kraji roste zájem o autobusové spoje do sousedních krajů. Nejvýrazněji přibylo cestujících na trase z Českolipska a Šluknovského výběžku směrem na Prahu, kde se jejich počet zvýšil za pět let o více než 150 procent.
I na základě dat se proto ve spolupráci se Středočeským krajem nasazují ve větší míře patnáctimetrové autobusy s vyšší kapacitou, informoval ČTK Otto Pospíšil ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Díky spolupráci Libereckého kraje se sousedními kraji Královéhradeckým a Středočeským mohou cestující z Libereckého kraje využít zvýhodněné jízdenky Integrované dopravy Libereckého kraje (IDOL) i za hranice kraje. Dojet je tak možné až do Jičína, Libuně nebo Kněžic v sousedním Královéhradeckém kraji.
Podobně je možné cestovat do Středočeského kraje. Například cestující z Turnova může jet na výhodnější jízdné s IDOL do Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště nebo Mělníka. Naopak cestující ze Středočeského kraje může s jízdenkou PID (Pražská integrovaní doprava) dojet až k Máchovu jezeru na Českolipsku. Výrazně přibylo cestujících také v autobusech z Jizerských hor a Krkonoš přes Mladou Boleslav do Prahy.
Přeshraniční spolupráce v oblasti autobusové dopravy je podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) důležitá, protože na rozdíl od jiných krajů chybí tomu Libereckému kvalitní železniční spojení do sousedních krajů a Prahy a dálkových vlaků objednávaných ministerstvem dopravy je málo. Autobusy tak systém doplňují. "Přepravní potřeby nejsou ohraničené hranicí kraje, lidé dojíždějí za prací a do škol do Jičína, Mladé Boleslavi nebo Prahy. Stejně tak z ostatních krajů dojíždějí lidé do Liberce nebo do hor," doplnil.
Podle Pospíšila se spolupráce rozšiřuje, posíleno bylo spojení mezi Libereckým a Středočeským krajem a Prahou. Z Prahy do Turnova přes Mladou Boleslav jezdí autobus každou hodinu, totéž platí pro spojení mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou, kde zhruba každý druhý spoj pokračuje už jako zastávkový do horských středisek Harrachov a Rokytnice nad Jizerou. Cestujících přibylo i díky zlepšení spojení mezi Novým Borem a Varnsdorfem nebo díky integraci linky ze Špindlerova Mlýna do Prahy do systému PID.
Vývoj počtu cestujících na linkách z Libereckého kraje na vybraných trasách
Trasa | 2019 | 2024 | Rozdíl 2024/2019 v pct |
Praha – Česká Lípa – Varnsdorf | 323.403 | 821.824 | 154,11 |
Praha – Jablonec nad Nisou (Harrachov) | 445.345 | 490.580 | 10,15 |
Praha – Turnov – Harrachov/Semily/Mísečky | 372.891 | 536.856 | 43,97 |
Liberec – Jičín – Hradec Králové | 237.065 | 288.741 | 21,80 |
Praha – Jičín – Jilemnice – Špindlerův Mlýn | 303.411 | 428.436 | 41,20 |
Zdroj: Liberecký kraj
čtk