Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rozklikávací rozpočet dává jasnou odpověď, kolik kraj utrácí za čirou mediální prezentaci

10. 12. 2019 | 6:25

Rozklikávací rozpočet Libereckého kraje dává jasnou odpověď na neustálé ataky opozice, že kraj zbytečně utrácí na vlastní propagaci a mediální prezentaci. Opozice hovoří o 15 milionech ročně. Rozpočet na rok 2019 a jeho plnění ale vypovídají o necelé polovině opozicí kritizované částky, pokud jsem to v dokumentu, jenž neznámo proč nedokáže sčítat vybrané položky, sečetla správně. Plnění ke konci roku je pak kapitola sama pro sebe.

PCruce
ilustrační foto

Kraj má v Odboru kancelář hejtmana položku Mediální propagace LK ve výši 400 tisíc, vyčerpalo se z ní ale jen necelých 35 tisíc. Na reportážní a informační službu je rozpočtováno 300 tisíc, tady se už z položky utratilo necelých 214 tisíc. Mediální prezentace LK v televizi měla původně rozpočet 1,3 milionu, pak se položka navýšila na 1 489 000 Kč a aktuálně je z ní vyčerpáno lehce přes 1 134 000 Kč. Na mediální prezentaci v rádiích kraj naplánoval bezmála půl milionu, vyčerpal už 409 tisíc.

Na prezentaci v tisku si kraj naplánoval 600 tisíc, tady ale zatím zaplatil jen 326 tisíc. Nejméně pak kraj zatím vydal za prezentaci na internetu, kdy rozpočtoval 700 tisíc a zatím z položky vyčerpal „jen“ necelých 262 tisíc. Je ale před koncem roku, není problém peníze utratit všechny.

Aby kraj věděl, zač peníze za mediální prezentaci vydává konkrétně, platí si monitoring s rozpočtem 300 tisíc ročně a z této položky čerpá pravidelně.

Když výše vypsané položky sečtu, mělo letos jít na čirou mediální prezentaci (odborně - reklama a inzerce v médiích hromadné komunikace) kraje 3,8 milionu, položka ale narostla v televizní sekci, takže po úpravě rozpočtu se jedná o necelé čtyři miliony.

Tím ale výčet položek určených na mediální prezentaci nekončí. Pod odborem Kancelář hejtmana najdeme i položku Infografika za 100 tisíc a zejména pak položku Kraj – příloha Libereckého kraje. To je to periodikum, které na kraji vlastními silami napíší, nechají vytisknout a následně jej distribuují prostřednictvím příloh v jednotlivých městských a obecních zpravodajích. Na tuto akci kraj pro letošek rozpočtoval 2 332 000 CZK. V průběhu roku položku upravil na 2 402 000 CZK (tiskárna zřejmě podražila) a před koncem roku z ní vyčerpal 2 031 000 korun.

Na web kraje bylo letos vyčleněno 280 tisíc, zatím se ale v plnění neobjevila ani koruna. Totéž platí pro položku Grafický manuál, na který mělo jít 300 tisíc, plnění zatím nula. To se asi může do konce roku změnit, protože v registru smluv jsou k dohledání smlouvy s firmami zabývajícími se webovými prezentacemi.

Další součet? Podle plánu něco málo přes sedm milionů, podle skutečnosti šest a půl. Do kritizovaných patnácti milionů pořád hodně daleko.

Tím neříkám, že je vše úplně v pořádku, protože zejména položka na televizní vysílání je zcela neodpovídající výkonu a záběru televize, jež v kraji vysílá.

Plus:

Kraj v součtu ročně utrácí další miliony za vlastní akce. Například na Dny s hejtmanem rozpočtuje 100 tisíc, na publikace o Libereckém kraji původně vyhradil půl milionu, položka se ale později zvýšila na milion. Zatím se z ní utratila čtvrtina. Na hejtmanský ples a Krajské dny bylo rozpočtováno po půl milionu, položky ale lehce nabobtnaly. Na 639 tisíc vyšel ples a na 526 tisíc krajské dny.

V rozpočtu najdeme ještě záhadnou položku Nově z kraje za 250.000, zatím se z ní vyčerpalo 207 tisíc. Platby z ní jdou ale pravidelně, dnes je vyčerpaná z necelých 83%. Co se za ní skrývá, není z rozpočtu patrné. Může to být cokoliv…

Položky na mediální prezentaci najdeme i v jiných kapitolách rozpočtu, pod jednotlivými náměstky a radními. Stačí zabrousit do registru smluv. O tom až příště.

Pořád to ale v součtu není kritizovaných 15 milionů. Buď neumím sčítat, nebo je zveřejněný rozklikávací rozpočet neúplný, nebo má opozice jiné informace, nebo to celé tak nějak přifoukla a popletla... Je-li řeč o penězích na mediální prezentaci, nelže sčítat hrušky a jablka. Mediální prezentace má svou jasnou definici.

Odbor Kancelář hejtmana má letos rozpočtováno 68,6 milionu, po úpravě 71 milionů. Zatím utratila 47 586 000 CZK.

Alena Roubalová