Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Stavební řízení v Libereckém kraji jsou kvůli digitalizaci stále ve skluzu

23.05.2025 | 14:44

AKZUALIZOVÁNO:  Stavební řízení v Libereckém kraji jsou kvůli digitalizaci stále ve skluzu, stavebním úřadům navíc často chybí i lidi, zjistila dnes ČTK. Třeba v Novém Boru i při maximálním nasazení zaměstnanců se stavební úřad ke zpracování některých podání dostává až s tří až šestiměsíčním zpožděním oproti stavu před digitalizací, řekla dnes ČTK mluvčí novoborské radnice Radmila Pokorná.

inženýrNew
ilustrační foto

Loni 1. července vstoupila v platnost digitalizace stavebního řízení pro všechny účastníky přes propojení Portálu stavebníka pro veřejnost a Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) pro úředníky i dalších systémů. Od počátku ale měla nedostatky. Loni na podzim byl kvůli tomu odvolán Ivan Bartoš (Piráti) z čela ministerstva pro místní rozvoj (MMR), které mělo digitalizaci na starosti. Nový systém má být hotový do roku 2028, zatím mohou úředníci využívat souběžně původní lokální systémy a nové systémy v tzv. bypassu.

Pro úřad v Novém Boru je situace podle Pokorné stále velmi složitá. "Mimořádný nárůst počtu podání žádostí z června 2024 kvůli digitalizaci, následné technické komplikace nového systému a změny v příslušnosti nižších stavebních úřadů podle nového stavebního zákona způsobily zpoždění v agendě. Zkomplikovala se i personální situace odchodem jednoho ze zaměstnanců. Uvolněné pracovní místo se dosud nepodařilo obsadit," doplnila novoborská mluvčí.

Od letošního března pracují novoborští úředníci s tzv. bypassem, který umožňuje řešit podání prostřednictvím lokálního agendového systému bez nutnosti pracovat přímo v centrálním systému stavebního řízení. "Tento krok přinesl výrazné zjednodušení práce, nicméně ani po více než devíti měsících od spuštění digitalizace se nám zatím nepodařilo zcela dohnat skluz z loňska," řekla Pokorná. Situace je podle ní o to složitější, že od června zřejmě odejde další ze zaměstnanců do důchodu a na agendu tak zůstane jediný zaměstnanec.

Ani v Liberci se zatím úředníkům zpoždění ve vyřizování agendy dohnat nepodařilo, práci jim komplikuje i systém. "Stále se objevují nedostatky, podle nás nedošlo k úplnému překlopení všech nevyřízených spisů do systému VITA. Vzhledem k tomu, že skluz byl tak velký, nedaří se stále vyřizovat došlou poštu v zákonných lhůtách," uvedl vedoucí libereckého stavebního úřadu Miroslav Šimek. I v Liberci se potýkají s nedostatkem lidí, vše se navíc podle něj zhoršilo s rozšířením agendy, kterou úřad v krajském městě vyřizuje.

Také úředníci stavebního úřadu v sousedním Jablonci nad Nisou zatím zpoždění dohnat nedokázali. "Kromě práce na žádostech podaných již ponovu zpracovávají stále ještě žádosti podané do konce června 2024. Problémy s programy se vyskytují stále, ale řeší se v krátkých časových úsecích. Bohužel, větší problém vidíme ve složitém a z pohledu stavebních úřadů špatně napsaném stavebním zákoně. Chybí také vzory dokumentů a v některých případech jsou ve vzorech chybně uvedené paragrafy," uvedla mluvčí magistrátu Jana Fričová.

Úředníkům v České Lípě se zatím také nepodařilo skluz odstranit. "V našem případě je to způsobeno zejména nekoordinovaným přesunem agendy na stavební úřad obce s rozšířenou působností (ORP)," uvedl vedoucí tamního stavebního úřadu František Janů. Ani rozhraní ISSŘ/VITA (bypass) není podle něj bezchybné. "Například tento týden od 20. května do dnešního dne bylo v zásadě nefunkční," doplnil.

Celá koncepce příjmu žádostí, podkladů a navazující dokumentace je podle Janů roztříštěná do více systémových součástí. "To znamená neustálé dohledávání co a kde jaká část je, a jak s ní naložit, aby to alespoň systémově dávalo smysl," doplnil. Klientskou část Portálu stavebníka navíc podle něj stavební úřady neobsluhují a ani ho neznají. "Proto se velice těžko klientům vysvětluje, kde nastal problém," dodal vedoucí českolipského stavebního úřadu.

čtk