Uplynulá zima byla na údržbu silnic náročná. Na tu nadcházející je už kraj připraven, hlásí

25. 11. 2021 | 8:14

Liberecký kraj je na příchod zimy na silnicích připraven. Plán zimní údržby silnic II. a III. tříd pro zimní sezonu 2021–2022 schválili krajští radní. Dokument obsahuje informace o tom, kudy mají silničáři poté, co nasněží, vyjet a jaké úseky silnic čeká úklid. Zimní údržbu opět zajistí společnost Silnice LK.

zimni udrzba silnicelk
archivní foto

Náklady na zimní údržbu silnic za minulé období:

2015–2016 náklady činily 101,4 milionu korun včetně DPH

2016–2017 náklady činily 125,4 milionu korun včetně DPH

2017–2018 náklady činily 109,9 milionu korun včetně DPH

2018–2019 náklady činily 127,5 milionu korun včetně DPH

2019–2020 náklady činily 86,567 milionu korun včetně DPH

2020–2021 náklady činily 143,565 milionu korun včetně DPH

„Plán zimní údržby schvalujeme každoročně a týká se pouze silnic II. a III. třídy. Platí pro období od 1. listopadu 2021 do 31. března 2022. Pokud bude nepříznivé počasí i mimo tuto dobu, budeme se snažit komunikace zprůjezdnit bez zbytečných odkladů. Jsme na to připraveni,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro dopravu.

Postupy zimní údržby jsou neměnné. Nejprve silničáři uklízí silnice I. třídy a vytíženější silnice II. třídy. Zbývající úseky jsou udržované zpravidla jen pluhováním. Silnice, po kterých nejezdí autobusy a nepatří k těm frekventovaným, se neudržují.

Z celkové délky 2.065 km silnic II. a III. třídy se nebude na bezmála 60 kilometrech zimní údržba zajišťovat.

Plán zimní údržby také mimo jiné řeší, do kdy mají údržbové vozy vyjet. „Mělo by to být nejpozději do 30 minut od zjištění, že silnice není sjízdná,“ vysvětlil Sviták.

„Uplynulá sezona byla z pohledu zimní údržby náročná. Stroje zasahovaly na silnicích během 133 dnů, to je o 13 dnů více než předtím. Použily při tom celkem 13.200 tun posypové soli, přibližně 3,5 milionu litrů solanky a 23.600 tun inertního materiálu. Spotřeba byla výrazně vyšší než v minulé zimní sezoně. Jen posypové soli skončilo na komunikacích o zhruba 7.700 tun více, inertního materiálu pak o 12.800 tun,“ vypočítal Jan Sviták.

Společnost Silnice LK se díky včasným zásahům Libereckého kraje podařilo stabilizovat a nyní se nachází v lepší finanční kondici. „Společnost ke konci letošního září plní svůj roční provozně výrobní plán na 94 procent. Podle všeho se podaří jej naplnit zcela ještě do konce letošního října,“ podotkl Jan Sviták. „Pevně věřím, že se i nadále bude její hospodaření pohybovat v kladných číslech a Silnice LK budou řádně plnit své povinnosti, a to zejména během zimní údržby krajských komunikací.“

Vedle schváleného plánu společnost Silnice LK v běžné údržbě splnila plán externích zakázek zejména pro obce a na silnicích I. tříd pro Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

„Společnost tedy plní svůj schválený roční podnikatelský plán a díky zlepšené efektivitě a produktivitě práce můžeme očekávat, že bude v zisku zhruba 25 milionů korun. To umožní postupně investovat do oprav či obnovy areálů v majetku firmy,“ uzavřel statutární náměstek Sviták.

„Společnost Silnice LK a.s. hlásí stoprocentní připravenost techniky, lidských zdrojů a posypového materiálu na přicházející zimní období. Díky včasnému nákupu soli a inertních materiálů v období letních prázdnin za zvýhodněné ceny se nám vyhnuly problémy na Evropském trhu soli a zároveň jsme s péčí řádného hospodáře nakupovali za přijatelné a kalkulované ceny od našich dodavatelů v celkovém počtu naskladněných 12 700 t soli a 25 000 t inertního materiálu. Na zajištění zimní údržby II. a III. tříd je připraveno celkem 73 sypačů, 36 traktorových radlic, 17 nakladačů, 10 ks sněhových fréz, 34 dispečerů a 180 řidičů,“ dodal předseda představenstva společnosti Silnice LK Ing. Petr Správka.

LK/Filip Trdla

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace