V Libereckém kraji hrozí, že bude muset kvůli nedostatku peněz odložit některé plánované opravy silnic třetích tříd.
V Libereckém kraji hrozí, že bude muset kvůli nedostatku peněz odložit některé plánované opravy silnic třetích tříd. Ohrožená je třeba oprava silnice v Mříčné na Semilsku nebo z Cvikova do Lindavy na Českolipsku. Od státu kraj dostane méně peněz, než s kolika počítal. ČTK to dnes řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Liberecký kraj počítal s tím, že od státu dostane na opravy 163 milionů korun, bude to ale jen zhruba polovina.
Vláda v úterý schválila přidělení čtyř miliard korun krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd. Dvě miliardy kraje dostanou z rozpočtové rezervy a Státního fondu dopravní infrastruktury, další dvě miliardy by měly jít z evropských peněz. Tyto peníze ale není podle libereckého hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) možné čerpat na běžné opravy silnic a mostů. Peníze z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) jsou určené na modernizace komunikací nebo výstavbu obchvatů a lze je čerpat hlavně na práce na silnicích druhé třídy.
Liberecký kraj vlastní 2074 kilometrů silnic nižších tříd, což je 86 procent komunikací na jeho území. V letošním roce plánuje do jejich oprav a rekonstrukcí dát přes miliardu korun. Velká část půjde z evropských fondů, z vlastního dá kraj 340 milionů korun. "V současné době jsou podepsány smlouvy na opravy za 255 milionů korun, dalších sedm akcí dohromady za zhruba 200 milionů korun se soutěží," řekl Sviták. I na silnice v Mříčné a Cvikově ale bude podle něj kraj muset peníze najít. "Starostové s tím počítají," řekl.
Kraje mají ve své správě 49.000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Ministerstvo dopravy spravuje dálnice a silnice prvních tříd, těch je asi 7000 kilometrů. Krajům nepatří jen silnice, ale i mosty. Ty jsou mnohdy ve velmi špatném technickém stavu a jejich opravy jsou nákladné. Ze zhruba 15.000 mostů v Česku jich kraje spravují 12.000. Jen Liberecký kraj by podle Svitáka na opravu všech silnic, které jsou v nevyhovujícím stavu, potřeboval 1,9 miliardy korun. Další miliardy ale bude stát obnova mostů, kterých má 652. Jen zhruba třetina je v nejlepším či velmi dobrém stavu.