Vize propojení autobusové a vlakové dopravy v jediném uzlu vznikla už v roce 2012
Správa železnic, Liberecký kraj a město Liberec vypíšou na podzim architektonickou soutěž, která by měla určit podobu nového dopravního terminálu - Central Station, na libereckém nádraží. V budoucnu by měl propojit železniční, autobusovou i městskou hromadnou dopravu, informovali jsme ve středu.
Podobný projekt je zatím v Česku ojedinělý, řekl uprostřed týdne ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
"Podobné terminály začínají být trendem, minimálně, aby z jedné strany těch nádražních objektů navazovala veřejná doprava a z druhé strany železniční, tady by se to mělo zokruhovat," doplnil Svoboda. Náklady na uskutečnění takového projektu odhadl na několik miliard korun. Přesun autobusů do prostoru vlakového nádraží si ale vyžádá nejen zrušení několika kolejí, nové prostory bude třeba zajistit například i pro drážní hasiče. Stavba terminálu by podle Svobody měla začít v tomto desetiletí, zajistit však bude třeba její financování.
Centrem nového dopravního terminálu by se měla stát současná historická výpravní budova libereckého vlakového nádraží. "Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova," popsal záměr hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Nakonec z toho ale sešlo a před pěti lety převzal projekt Liberecký kraj, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj zcela ustoupil.
"Dneska si říkám, že je dobře, že město Liberec ustoupilo od té ideje vybudování nového autobusového terminálu nějakých 300, 400 metrů odtud, protože by to byly zmařené veřejné prostředky. Vybudovat toto místo zde pro všechny tři způsoby dopravy je pro Liberec daleko lepší," poznamenal primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj). Město chce podle něj do architektonické studie zahrnout i prostor za bývalým Skloexportem, kde plánuje vybudovat velkokapacitní parkovací dům.
Propojení vlakové, autobusové a městské dopravy je podle Půty trendem. "Současná situace nevyhovuje, protože přestup není na jednom místě," řekl. Propojení jednotlivých druhů dopravy v jednom uzlu by podle něj mohlo do veřejné dopravy přivést další cestující. Celý projekt získá podle hejtmana na významu v budoucnu, až Liberec spojí s Prahou rychlé železniční spojení, na jehož přípravě se teď pracuje. Rychlé železniční spojení přijde podle Svobody na 50 miliard korun.
čtk