Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Zimní údržba silnic přišla Liberecký kraj na 127,5 milionů Kč, byla o 17 milionů dražší než loni

21. 06. 2019 | 11:19

Zimní údržba silnic druhé a třetí třídy přišla Liberecký kraj na 127,5 milionu korun. Byla o 17 milionů dražší než za předcházející zimu a byla tak za poslední čtyři roky nejnákladnější. Novinářům to dnes řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Silničáři hodnotí zimu jako průměrnou. Nejnáročnějším měsícem byl leden, kdy náklady dosáhly bezmála 55 milionů korun.

zimni-udrzba-LK-3
Foto: Silnice LK

"Od ledna do května jsme již vyčerpali více než 91 milionů korun, takže nám na podzimní měsíce letošního roku zbývá na zimní údržbu necelých 38 milionů," dodal Sviták. Z dlouhodobého průměru podle něj vyplývá, že podzimní měsíce přijdou zhruba na 45 milionů. "Doufáme, že bude podzim mírný a nebudeme muset přidávat další peníze," dodal náměstek.

Na letní údržbu mají silničáři zhruba 145 milionů korun, žádali ale podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) zvýšení na zhruba 200 milionů. Kraj proto zadal řediteli krajské společnosti Silnice LK, aby porovnal ceny, za které krajská firma služby poskytuje, s cenami jiných dodavatelů v oboru. "Abychom si byli jistí, že nakupujeme za odpovídající ceny," řekl hejtman.

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Silničáři mají na starost 2074 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho jen 65 kilometrů se v zimě neudržuje. Sůl letos použili na 743 kilometrech silnic, což je téměř 36 procent všech krajských komunikací. Ostatní se udržovaly štěrkem nebo se jen pluhovaly. Pluhy a sypače najezdily při zimní údržbě téměř 400.000 kilometrů, na silnice vysypaly více než 32.000 tun soli a drti.

Podle Petra Šéna, ředitele společnosti Silnice LK, působilo v zimě problémy hlavně časté střídání chladných a teplých dní, kdy se ujeté sněhové vrstvy začaly rozpadat a vznikaly hluboké koleje. Sněžení často provázel silný vítr, který tvořil sněhové jazyky a závěje. V horách museli silničáři v lednu a únoru nasadit frézy, aby komunikace rozšířili. "Už dlouho se v takové míře nefrézovalo jako letos," řekl Šén. Sněžné frézy byly v provozu 600 hodin.

čtk