Změna dopravců na severu Čech žádné velké komplikace nepřinesla a většina vlaků jezdí na čas
Změna dopravců na severu Čech žádné velké komplikace nepřinesla. Situace se postupně stabilizovala, zpoždění jsou většinou běžná a nevymykají se standardnímu provozu, zjistila ČTK. V Libereckém kraji začaly v neděli nově jezdit vlaky společnosti Arriva. Firma má stále problémy s odbavovacím systémem, většina vlaků už ale jezdí na čas, řekl ČTK Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Podle vedoucího odboru dopravy Ústeckého kraje Jindřicha Fraňka ani v Ústeckém kraji žádné velké komplikace v souvislosti se změnou dopravců nemají. "Dnes máme zaznamenáno nějaké zpoždění deset až 20 minut, ale to jsou běžné provozní věci," řekl ČTK. Na železnici v Ústeckém kraji od půlky prosince provozuje linky sedm dopravců namísto dosavadních tří, změnil se také jízdní řád. U některých spojů se posunul odjezd, cestující si už také nemohou koupit zpáteční jízdenku u Českých drah.
Provoz vlaků i v Libereckém kraji dnes podle Blažka ovlivňovalo nefunkční zabezpečovací zařízení v Praze-Čakovicích a také nehoda, která se stala na přejezdu na trati z Nymburka do Mladé Boleslavi. Vlaky směrem na Českou Lípu i Turnov nabíraly zpoždění a komplikovaly i provoz regionálních spojů. "Ráno jsme zaznamenali asi šest vlaků se zpožděním mezi pěti a 20 minutami. S půlhodinovým zpožděním odjel vlak Arrivy z Liberce, protože trať zablokovalo uvízlé vozidlo SŽDC," dodal Blažek.
Arriva od neděle v Libereckém kraji zajišťuje nejen rychlíkové spojení na Prahu, ale i regionální vlaky na trase z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem. Start provázely drobné technické problémy, často se také stává, že cestující do vlaku nastoupí s jízdenkou Českých drah. "V prvních dnech nám ale dopravce (Arriva) přislíbil tolerantní přístup ze strany průvodčích v případě, že si lidé spletou jízdní doklady," řekl Blažek.
Problémy podle Blažka provázely v minulosti například i provoz na Jizerskohorské železnici, kde začaly v prosinci 2011 jezdit České dráhy s novými vlaky Stadler. K dispozici jich měly mít 16, při prosincovém zahájení provozu jich ale měl dopravce k dispozici pět a další přicházely postupně. "Vlaky tam tehdy nabíraly velká zpoždění, některé ani nevyjely, situace se tam stabilizovala až po více než měsíci," připomněl Blažek.
Arriva není v Libereckém kraji jediným konkurenčním dopravcem Českých drah. Už od prosince 2010 na základě veřejné soutěže jezdí z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Seifhennersdorfu německá společnost Die Länderbahn (dříve Vogtlandbahn) pod značkou Trilex. V prosinci 2014 převzala také vlaky z Liberce do Drážďan a o letních víkendech zajišťuje i spojení z Liberce k Máchovu jezeru. Letos navíc získala firma v německo-české soutěži zakázku na zajištění provozu na těchto tratích až do roku 2031.
čtk