Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Část obyvatel Rovenska chce na silnici I/35 Českým rájem místo mostu tunel. Méně by hyzdil

06. 12. 2021 | 12:06

Tunel místo mostu žádá část obyvatel Rovenska pod Troskami na Semilsku na plánované nové silnici I/35, která by měla v budoucnu zajistit lepší spojení z Turnova na Jičín přes Český ráj. Informuje o tom dnešní liberecká příloha MfDnes. S návrhem přišla občanská iniciativa I/35 Českým rájem šetrnější cestou, která se obává hluku a znečištění emisemi.

trosky 18madPohled dolu
archivní foto krajny pod Troskami: Mad

Přemostění údolí a celá silnice navíc podle ní Český ráj hyzdí a tunel by byl méně invazivním řešením pro celou oblast.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo letos v létě souhlasné stanovisko pro výstavbu silnice 35 z Turnova do Jičína s variantou severovýchodního obchvatu Rovenska pod Troskami. Nová silnice, dlouhá zhruba 32,5 kilometru, by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Uvažovalo se nejprve o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod. Trasy byly původně tři, vítězná varianta z velké části kopíruje současnou silnici od Turnova na Jičín.

Podle iniciativy ministerstvo zcela pominulo jižní variantu a v dokumentu hovoří pouze o severní. "Ta je pro nás nešťastná už jen proto, že je Rovensko v dolíku a už teď se potýkáme s problémem kvůli zplodinám z topení. A teď by došlo ještě k dalšímu zahlcení hlukem a emisemi z dopravy," řekl za iniciativu Tomáš Zajíc. "V dnešní době moderních technologií by měl tunel nejmenší dopad do krajinného rázu. Český ráj už nikdy další nebude," dodal Zajíc.

O trase a podobě rychlostní silnice se diskutuje už přes 20 let. Podle ŘSD byla trasa projednána s obcemi a stanovisko MŽP je závazné. Se zahájením stavby počítá studie nejdříve v roce 2029, náklady odhadují projektanti na zhruba 8,3 miliardy korun bez DPH.

čtk