Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Část obyvatel Rovenska chce na silnici I/35 Českým rájem místo mostu tunel. Méně by hyzdil

06.12.2021 | 12:06

Tunel místo mostu žádá část obyvatel Rovenska pod Troskami na Semilsku na plánované nové silnici I/35, která by měla v budoucnu zajistit lepší spojení z Turnova na Jičín přes Český ráj. Informuje o tom dnešní liberecká příloha MfDnes. S návrhem přišla občanská iniciativa I/35 Českým rájem šetrnější cestou, která se obává hluku a znečištění emisemi.

trosky 18madPohled dolu
archivní foto krajny pod Troskami: Mad

Přemostění údolí a celá silnice navíc podle ní Český ráj hyzdí a tunel by byl méně invazivním řešením pro celou oblast.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo letos v létě souhlasné stanovisko pro výstavbu silnice 35 z Turnova do Jičína s variantou severovýchodního obchvatu Rovenska pod Troskami. Nová silnice, dlouhá zhruba 32,5 kilometru, by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Uvažovalo se nejprve o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod. Trasy byly původně tři, vítězná varianta z velké části kopíruje současnou silnici od Turnova na Jičín.

Podle iniciativy ministerstvo zcela pominulo jižní variantu a v dokumentu hovoří pouze o severní. "Ta je pro nás nešťastná už jen proto, že je Rovensko v dolíku a už teď se potýkáme s problémem kvůli zplodinám z topení. A teď by došlo ještě k dalšímu zahlcení hlukem a emisemi z dopravy," řekl za iniciativu Tomáš Zajíc. "V dnešní době moderních technologií by měl tunel nejmenší dopad do krajinného rázu. Český ráj už nikdy další nebude," dodal Zajíc.

O trase a podobě rychlostní silnice se diskutuje už přes 20 let. Podle ŘSD byla trasa projednána s obcemi a stanovisko MŽP je závazné. Se zahájením stavby počítá studie nejdříve v roce 2029, náklady odhadují projektanti na zhruba 8,3 miliardy korun bez DPH.

čtk