Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Extrémně rostoucí ceny paliv vážně ohrožují veřejnou dopravu, varuje semilský BusLine

08. 03. 2022 | 13:28

Rostoucí ceny paliv vážně ohrožují veřejnou dopravu, varuje majitel semilské společnosti BusLine Jakub Vyskočil. Dopravci poskytující své služby v hromadné přepravě osob čelí jedné výzvě za druhou. Za poslední dobu se museli vypořádat s covidovým útlumem, na podzim chybělo celé Evropě aditivum AdBlue, bez kterého moderní motor ani nenastartuje, problém je i trvalý nedostatek řidičů. Strmý růst cent tak už může být pro mnohé dopravce likvidační. V tiskové zprávě to uvedl mluvčí společnosti Radovan Vrátný.

BusLine na sněhu2
Archivní foto

Na konci loňského roku nakupoval semilský dopravce litr nafty za 26,75 Kč, dnes je na ceně 43,22 Kč, to je nárůst o více než 60 procent. Nikdo dnes navíc nedokáže odhadnout, kam až se cena v souvislosti s válkou na Ukrajině může dostat. "Dobře vedené společnosti v dopravě vydrží opravdu hodně. Když se ale sejde kritických faktorů v jednom čase velké množství, může dojít k vlně krachů v oblasti přepravy osob. Důsledky lze pouze odhadovat, ale doprava lidí je krví ekonomiky, a ta když přestane proudit, pohyb země ustane," řekl ČTK Vyskočil.

Pomoci by podle Vyskočila mohlo snížení (zastropování) spotřební daně z pohonných hmot, úprava DPH zásadní vliv mít nebude, protože u ní dopravci uplatňují odpočty. Pomoci by mohlo také třeba otevření dopravních smluv a zkrácení intervalu pro valorizaci fakturované ceny. Ta je nyní u většiny smluv natavena tak, že se valorizuje jednou za rok, a to zpětně. "Pokud ale jeden ze základních vstupů vyskočí z týdne na týden o 40 procent, může se stát, že se spousta dopravců řádné valorizace ani nedočká," uvedl Vyskočil.

Liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) ČTK potvrdil, že se do ceny dopravního výkonu promítá cena pohonných hmot jen jednou ročně, a to v ročním průměru. S dřívějším jednáním o ceně zatím kraj nepočítá, s dopravci ale o řešení situace jedná. "Potřebujeme udržet ten systém v chodu, takže budeme hledat nějaký způsob, pravděpodobně budeme vyplácet nějaké další zálohy dopravcům," řekl ČTK Půta. Ve stejné situaci je totiž i krajský dopravce ČSAD Liberec, který jezdí na Liberecku a Českolipsku.

BusLine je největším autobusovým dopravcem v Libereckém kraji, zajišťuje regionální dopravu na Jablonecku a Semilsku, autobusy BusLine ale jezdí také v sousedním Královéhradeckém, Plzeňském nebo Středočeském kraji, uspěl i v tendrech na zajištění dopravy v Pardubickém kraji nebo jižních Čechách. Dohromady zaměstnává zhruba 780 řidičů. "Teď jsme se všichni zapojili do přepravy uprchlíků z ukrajinských hranic," poznamenal majitel firmy. Brzy se ale podle Vyskočila může stát, že pomoc budou potřebovat sami dopravci, jinak řada z nich skončí.

čtk