Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Památník v krkonošských Pasekách získal darem další nástroje z Vedralovy sbírky

19.07.2021 | 17:30

Pobočka Krkonošského muzea Správy KRNAP v Pasekách nad Jizerou získala darem další hudební nástroje, jež v minulosti vlastnil houslař a pasecký rodák Josef Vedral. Sbírku mapující krkonošskou houslařskou školu obohatily dvě violy, dvoje housle a jedny pošetky. V tiskové zprávě o tom dnes ČTK informoval mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

muzeum paseky nad jizerou 289552010-01-20 133233020667.678
Foto - zdroj: www.krnap.cz

Památník zapadlých vlastenců je věnovaný písmákovi a houslaři Věnceslavu Metelkovi, díky němu jsou krkonošské Paseky vnímány jako kolébka českého houslařství. Muzejní sbírka hudebních nástrojů zahrnuje práce prvních paseckých houslařů a jejich žáků až po současné houslaře ze slavných rodů Pilařů a Špidlenů. Z Pasek pochází i Vedral. Narodil se zde 26. března 1883 a vyučil u dalšího z houslařů krkonošské houslařské školy, Benjamina Patočky. Do Nizozemska se vydal na přelomu 19. a 20. století, následně v Haagu založil houslařskou dílnu. Její vybavení získal pasecký Památník před pěti lety darem z Vedralovy pozůstalosti, o kterou se spolu s rodinou starají Josef Schebal a nizozemská Nadace Fidula. "Tentokrát přivezli manželé Schebalovi violu, která bývala vystavena ve výloze Vedralova houslařství," uvedl Drahný.

Dalším darovaným nástrojem je viola d´amore z pražské dílny houslaře Ignatia Markerta z roku 1938. Viola d´amore se používala s oblibou především v barokní hudbě. Její zvláštností byla podle Drahného i hlavice, kterou obvykle tvořila hlavička krásné ženy nebo andělíčka lásky, takzvaná amorka. To je i případ violy, darované paseckému památníku, kdy má amorek ještě oči cudně překryté zlatou páskou. Prý proto, aby nevadilo, že violista na nástroj hrál i v kostele," dodal.

Paseckou sbírku obohatily i unikátní housle, vyrobené pro indonéského zákazníka. Jejich specifikem je horní deska, nahrazená hadí kůží, která lépe než dřevo odolává tropickému indonéskému vlhku. Další darované housle jsou z dílny francouzského houslaře Honoré Derazeye, rovněž zhruba z poloviny 19. století. "Jejich zvláštností je jednak mimořádně silný zvuk a jednak nádherně intarzované dno s romantickým koloniálním motivem," uvedl Drahný. Posledním z darovaných nástrojů je pošetka francouzské provenience z poloviny 19. století, což jsou velmi úzké housle používané hudebníky především pro případy, kdy bylo třeba, aby měl nástroj spíše tišší zvuk.

čtk