Petr Syrovátko Jr.: Je nám ctí, že se můžeme podílet na chodu největší organizace mimo IIHF
Viceprezident klubu Petr Syrovátko mladší byl v červnovém hlasování zvolen do nejvyššího představenstva Champions Hockey League (CHL), kde nahradil Petra Břízu v roli zástupce českých extraligových klubů. Představitel klubového vedení Bílých Tygrů Liberec se tak bude přímo podílet na vedení a dalším vývoji této stále prestižnější evropské klubové soutěže. Zákulisí Champions Hockey League už Petr Syrovátko dobře zná, v předcházejících pěti ročnících zastupoval v Evropě Bílé Tygry.
Byl jste do předsednictva největší hokejové klubové soutěže v Evropě zvolen teprve začátkem června, nicméně s Champions Hockey League a jejím fungováním už máte bohaté zkušenosti, je to tak?
Součástí Champions Hockey League jsme od začátku jejího fungování. V předcházejících letech jsem zastupoval Bílé Tygry z pozice akcionáře neboli zakládajícího člena. Na všechny akce jsem jezdil s generálním manažerem klubu Ctiborem Jechem. Naštěstí to tedy pro mě není úplně nové prostředí. Ovšem z pohledu jednoho z členů představenstva je zde mnohem větší zodpovědnost a angažovanost v řízení. Až do uplynulé sezóny nás (myšleno české kluby) skvěle reprezentoval Petr Bříza, jenž měl naši stoprocentní důvěru a patřil k nejsilnějším hokejovým osobnostem, které v CHL působily. Měl jsem to štěstí, že jsem ho mohl pozorovat při práci. Hlavní je, že směr, kterým se soutěž ubírá, je správný. Nechystám se dělat revoluční změny, ale navazovat na předešlou dobrou práci.
Doposud jste mluvil pouze za Bílé Tygry, nyní ale budete zastupovat všechny české kluby, které patří mezi zakládající členy CHL. Jak velká to bude změna?
Letos to budu mít jednodušší, neboť z českých zakládajících klubů budou hrát CHL pouze Tygři. Aktuálně jsou v plném proudu přípravy na blížící se nový ročník, poté se sejdeme zhruba v polovině září, kdy už si budeme moci shrnout průběh základní skupiny a připravovat se na play-off. Vrcholem bude samozřejmě finále, kdy budeme rekapitulovat a snad se i radovat. CHL se každým rokem posouvá. Roste vysokým tempem.
Stává se z Champions Hockey League fenomén?
Důležitým milníkem byl minulý ročník, kdy se do semifinále dostali zástupci čtyř zemí. To vedlo k tomu, že všichni z daného státu fandili svému zástupci, podobně jako je tomu v evropských pohárech ve fotbale. Najednou celé Německo fandilo Red Bullu Mnichov, který se dostal do finále. To poté sledovalo v televizi deset miliónů Němců. Co se evropské televizní sledovanosti hokeje týče, boji o titul CHL konkurovalo pouze play-off mistrovství světa.
Jak je důležité, že jsou české kluby, a především Bílí Tygři Liberec, součástí organizace, jako je Champions Hockey League?
Je pro nás čest a odměna zároveň, že se můžeme podílet na chodu největší organizace mimo IIHF a že čeští zástupci věří mně a Bílým Tygrům.
Jsou Bílí Tygři respektovaným partnerem CHL a její nejvyšší struktury?
Myslím si, že naše dobré výsledky z posledních let velmi napomohly mému zvolení. Byl to pro mě důkaz toho, že značku Bílých Tygrů všichni znají. Byli jsme jedni ze semifinalistů. Pamatují si nás také proto, že jsme před dvěma lety vyřadili Frölundu, která CHL vyhrála třikrát. Krédo máme veliké, patříme do evropské top 10, což jsou kluby, které by měly soutěž táhnout a sloužit i jako inspirace pro ostatní.
Může se toto členství stát do budoucna pro liberecký hokej klíčové?
Bílí Tygři jsou jedni ze zakladatelů a vždy k CHL přistupovali tak, jak se k ní přistupovat má. Je to vrchol hokejové pyramidy. Pořád jsme ale na začátku. Jsme malí v porovnání s fotbalovou Ligou mistrů, kterou si dáváme za vzor. Fotbal je globální, hokej se týká především Evropy, Severní Ameriky a Ruska. Nicméně si myslím, že můžeme dokázat v jednotkách procent něco podobného. Fotbalová Champions League má roční obrat okolo dvou miliard eur. Naším cílem je se za deset let pohybovat okolo pěti procent této částky. Sponzoři a celý komerční tým ovšem odvádí skvělou práci a my se jim snažíme podmínky zlepšit, aby produkt ještě více zatraktivnili. Další věc je, že ve fotbale jsou sedmdesátitisícové stadiony, to hokej nikdy mít nebude, musíme porovnávat srovnatelné.
Dalo by se říct, že CHL je menší kopie fotbalové Ligy mistrů? Aspoň z pohledu marketingu a systému soutěže.
Ano. Je to pro nás jednodušší v tom, že máme před sebou tento vzor. Víme, čeho jde dosáhnout. Musíme to samozřejmě v porovnání s fotbalem přizpůsobit velikosti hokeje. Fanoušci chtějí vidět největší hvězdy a ty hrají v nejlepších evropských klubech.
Česko je hokejový národ, přesto to vypadá, že ne všichni zatím CHL přijali. Bude mezi vaše úkoly patřit i vybudování renomé soutěže v rámci České republiky?
Jsme nový produkt, takže musíme pracovat na tom, abychom edukovali jak veřejnost, tak i kluby samotné. A samozřejmě i média. Od samého začátku tu panují jakési fámy a mystifikace, které jsou v této době již vyvrácené. Možná byly relevantní v první sezóně. Nyní ale stojíme před šestým ročníkem, peněžní odměny jsou oproti začátkům trojnásobné a stále se budou zvyšovat. Jde nám o to, abychom neustále byli na této trajektorii růstu. Každý rok se nám zvyšuje také sledovanost a návštěvnost na stadionech. Najednou se stává, že když se pravidelný účastník do CHL nedostane, tak mu ta soutěž chybí. Fanoušci začínají postup mezi nejlepší evropské týmy vyžadovat a stává se to měřítkem úspěchu. V tom se začínáme podobat fotbalu. Úspěch českého hokeje se bude měřit i na tomto mezinárodním poli. Proto musí české týmy dělat vše pro to, aby měly co nejlepší výsledky. V koeficientu zemí jsme spadli pod Švýcarsko. Kdybychom v žebříčku byli na první nebo druhé pozici, měli bychom i o jedno kvalifikační místo navíc (aktuálně Česko zastupují čtyři týmy, pozn. red.). Letos musí česká mužstva zabrat.
Budou se postupně v extralize rozevírat nůžky mezi těmi, kteří CHL pravidelně hrají a nehrají?
Jsem o tom přesvědčen. Hokejové kluby se budou zlepšovat na všech úrovních, tedy sportovně i marketingově. Kvalifikace do CHL pro ně bude mimo jiné znamenat příjem peněz na rozvoj klubu. Jakmile se tam jednou tým dostane, už to nebude chtít opustit.
Může ale CHL pomoci i celé české extralize?
Ano, enormně. Jde převážně o shánění peněz a sponzorů. CHL je natažená zlatá vstupenka do velkého světa. Když začínají kluby ve Švédsku nebo Švýcarsku sezónu, dostanou od tamního svazu přes padesát až sto miliónů korun, protože tam mají mnohem dražší sportovní televizní práva. Díky CHL se ocitneme v kruhu vyvolených, kde jsou evropské peníze v řádech milionů eur. České týmy tak mají možnost si z tohoto koláče sportovním úspěchem část ukrojit. Nemůžu se dočkat toho, až za deset let budeme s Champions Hockey League pětkrát dál. Ve fotbale získávají kluby obrovské sumy a my pracujeme na tom, abychom se tomu aspoň trochu přiblížili.
Jak velkým tématem je pro CHL začlenění klubů z KHL?
Jednoznačně chceme, aby týmy z Kontinentální hokejové ligy byly součástí CHL. Je to „na stole“, jsme ale zcela na začátku všech jednání. V KHL se totiž domnívají, že kvalitou jsou ještě o stupeň výš, než CHL. Já o tom ale přesvědčený nejsem. Uvědomujeme si, že kvalita nejlepších týmů ruské soutěže je enormní, ale Champions Hockey League je, stejně jako ve fotbale, o sportovní výzvě. O vzpouře malých proti velkým. Pro spoustu klubů je výzvou hrát například s Frölundou. Nemyslím si, že proti ruskému mužstvu by to byl nějaký výprask. Z přípravných zápasů, které pravidelně Tygři hrají s týmy z KHL, máme pozitivní bilanci. KHL vyslala signál, že si myslí, že její top čtyři týmy by neměly hrát základní skupinu, což by nám usnadnilo cestování. Takový Omsk je přeci jen trochu z ruky. Týmy z Ruska by se mohly angažovat jako týmy do vyřazovací části. Druhá stránka je, že momentálně máme zavřený trh s ruskými sponzory a ruský trh co se sledovanosti týče. Když se budeme bavit o ruské populaci, přicházíme o sto padesát miliónů diváků, což je v podstatě to, co máme nyní. Z komerčního hlediska je Rusko pro nás dlouhodobě klíčový partner. I z důvodu sportovní prestiže o to budeme bojovat. Nic by mi neudělalo větší radost.
CHL je velmi otevřenou soutěží, vše je tvořeno formou určitých workshopů. Evropské týmy mezi sebou sdílí své know-how, jak po sportovní, tak i marketingové stránce. Je to zadání od vedení soutěže?
Ano, CHL slouží také k networkingu. Je to super platforma pro propojení mezi kluby. S ostatními jsme se předtím v podstatě neznali. Jde o přirozené předávání informací. Navíc do soutěže se ve většině případů kvalifikují kluby, ve kterých se to po sportovní i marketingové stránce dělá dlouhodobě dobře. Letos například Frölunda nabídla, že pozve všechny kluby z CHL a ukáže jim svou akademii. Zúčastnili se toho i trenéři naší mládeže a bylo to pro ně inspirativní. Na druhou stranu jsme tam ale také zjistili, že spoustu věcí děláme stejně. Není nic lepšího, než výměna názorů a nápadů zadarmo. Brainstormingu není nikdy dost. Inspiraci ale můžete hledat i u klubů z méně hokejových zemí. Polský klub GKS Tychy loni vyhrál marketingové ocenění CHL, protože byl nejkreativnější, i když měl nejnižší rozpočet ze všech. Oni dokázali vyždímat maximum ze svých hráčů a ze své kreativity. Všichni to ocenili a na valné hromadě jim zatleskali vestoje. Není to jen o utrácení peněz jak sportovně, tak marketingově.
www.hcbilitygri.cz