Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Motorky Böhmerland 21 turnovské firmy Petera Knoblocha, aristokratky silnic 21. století, o kterých ještě uslyšíme

23. 03. 2020 | 12:00

Böhmerland byla za první republiky firma konstruktéra Albina Huga Liebische vyrábějící motorky. Byla založena v Krásné Lípě a fungovala mezi lety 1924 - 1939. Za tu dobu vyrobila asi 775 motocyklů. Ne ledajakých, se svojí délkou 3,2 m to byly nejdelší motocykly na světě a pozoruhodné byly i svým designem a některými technickými prvky. Jako první na světě například používaly lité aluminiové disky. Dnes Böhmerlandky patří mezi vysoce ceněné sběratelské kusy a jejich majitelé se jimi chlubí na pravidelných srazech v Krásné Lípě. Jedním z majitelů historického originálu je i Peter Knobloch, konstruktér mající zkušenosti s prací pro světové firmy a majitel hi-tech prototypové dílny. Odmítl se smířit s koncem výroby těchto krásných strojů a rozhodl se po osmi desetiletích navázat na tradici pokračovatelem, inspirujícím se estetikou a hlavními konstrukčními prvky původního stroje, ale mířícím do 21. století. Podařilo se mu získat ochrannou známku Böhmerland a ve spolupráci s několika dalšími lidmi, z nichž se sluší jmenovat alespoň designera Jana Hrbka, se dal do práce.

DSC06496
Foto: archiv petera Knoblocha

Seznámili jsme se ve Cvikově loni na motoristické akci Češi na Dakaru, kde Peter předváděl historický Böhmerland v reálu a vizualizaci svého Böhmerlandu 21 na billboardu. Dnes je již mnohem dále, první prototypy jsou funkční a probíhá homologace. Je tedy nejvyšší čas pořídit s jedním z nejvýraznějších reprezentantů šikovnosti lidí našeho kraje rozhovor.Peter Knobloch. (Foto: Mad)Red.: Když jsme spolu hovořili ve Cvikově, prohlásil jste, že historického Böhmerlanda jste uváděl do funkčního stavu asi tři roky a sjezdil kvůli originálním součástkám půlku Evropy. Cesta k jeho nástupci pro 21. století byla delší, trvala deset let. Můžete ten čas naporcovat mezi jednotlivé fáze? Myslím tím, jaký byl poměr času na tvorbu koncepce, shánění povolení pro výrobu, vlastní realizaci a tak dále.
P. K.: Myšlenka, jak by asi v dnešní době mohl vypadat novodobý nástupce legendární značky Böhmerland, vznikla opravdu již téměř před deseti lety. Začal jsem tedy pracovat na získání ochranné známky. To trvalo dlouhé 3 roky. A z myšlenky se postupně skicami a návrhy rýsoval směr, kterým bychom se mohli ubírat. Finální vzhled jsme představili v roce 2019 v březnu na Motosalonu v Praze a dali možnost lidem projevit názor na finální styling, zda retro či futuristický vzhled. Poslední prázdninový den v Krásné Lípě jsme se s funkčním strojem zúčastnili setkání BohmerlandůLoni ve Cvikově Peter Knobloch předváděl zrekonstruovaný historický Böhmerland v reálu a vizi jeho pokračovatele na bilboardu. (Foto: Mad)Red.: Říkáte, že první, co jste udělal, bylo získání ochranné známky. Znamenalo to hodně papírování?
P. K.: Ano, byla kolem toho spousta dokládání na Úřad průmyslového vlastnictví. Označení Böhmerland má totiž národopisný charakter, tedy úřad musel vyloučit, že tento název bude Česká republika používat

Red.: Co vás na projektu Böhmerland 21 nejvíc bavilo, na čem jste se nejvíc zeseberealizovali?
P. K.: Přiznám se, že jsem nikdy nepředpokládal, že by to zajímalo tak širokou veřejnost. Zájem je opravdu veliký, ačkoliv my to prvoplánově realizovali především pro sebe. Když jsme s designérem řešili finální vzhled, rostlo s každou skicou a úpravou vědomí, že to bude vypadat lépe, než v co jsme na začátku doufali. Tedy tím, jak podoba nového Böhmerlandu byla jasnější, byla i zábavnější představa, že to doopravdy vznikne fyzicky. Tím, že profesně realizujeme a zrealizujeme prakticky cokoliv… byla touha mít funkční kus o to větší. Stroje Böhmerland jsou na motoristických akcích tradičně středem pozornosti. Zájem veřejnosti překvapil i Petera Knoblocha. (Foto: Mad)Red.: Na motoru je jako hold zakladateli firmy embosované jméno Albína Hugo Liebische, na nádrži čtu text Spirit of the Wolf. Ten jsem ale na historickém Böhmerlandu nenašel. Přitom prakticky vše na motorce nějak vzdává hold originálu a jeho tvůrci a navazuje na jeho koncepci. Zajímalo by mě, co tam tedy ten nápis dělá. 
P. K.: Spirit of the Wolf, tedy duše vlka… vzniklo z jedné velmi staré kresby historického sportovního provedení tohoto motocyklu, které velmi připomínalo běžícího vlka…dynamický vzhled kresby evokoval myšlenku vzdušného, letmo uloženého sedla a motivoval realizaci provedení s touto lehkostí. To označení jsme tam proto uvedli jako modelové označení. 

Red.: Zaujalo mě, že druhý prototyp je elektromotorka. Sice jste prohlásil, že to byl výsledek snahy urychlit homologaci v době, kdy nebyl úplně hotový spalovací motor, ale stejně, hodláte tuto koncepci dále rozvíjet?
P. K.: V tuto chvíli je to spíše o zájmu veřejnosti, pokud by bylo alespoň 10 zájemců, motocykly i ve verzi Elektro vyrobíme a zhomologujemeBöhmerland 21. (Fotografii ze svého archivu laskavě poskytl Peter Knobloch.)Red.: Pobavilo mě, že i Böhmerland na elektropohon umí imitovat zvuk dunícího originálu, přičemž nádrž používá jako subwoofer. Můžete stručně popsat soundsystém?
P. K.: Byla to jednoduchá myšlenka, motocykl bude moc tichý a škoda si nepřipomenout, jak zní Böhmerland z roku 1927. Tedy jsme nádrž vyrobili rozebíratelnou, v ní konstrukčně připravené kotvení basového reproduktoru, zesilovače a mikropočítače, který dle snímaných hodnot plynové rukojeti a nastavení hlasitosti víčkem nádrže dynamicky mění simulovaný zvuk. Jako jezdci Vám to rozhodně přijde přirozenější a jako chodci bezpečnější

Red.: Jaké jsou rozdíly v jízdě na elektromotorce a motorce?
P. K.: Elektro provedení má zrychlení 2 vteřiny z 0-60Km/h, nepotřebujete řadit, můžete jezdit brzda plyn, jako s automatickou převodovkou. Benzínová verze má 5ti stupňovou manuální převodovku a přeplňování kompresorem, je to technicky motocykl, co známe, projev vibrací a zvuku jde ruku v ruce s výkonem.Böhmerland 21 s elektropohonem byl vyrobený pro testy jízdních vlastností stroje v době, kdy ještě nebyl dokončený originální motor. (Fotografii ze svého archivu laskavě poskytl Peter Knobloch.)Red.: Motorky na elektropohon (k mému překvapení) v současnosti nabízí i ikoničtí výrobci jako Harley-Davidson, jakou mají podle vás perspektivu?
P. K.: Jako pohon je elektřina poměrně zábavná, je tam výkon, kroutící moment atd. Ale většina motorkářů chce slyšet motor, cítit vibrace a s tím spojené emoce. To například Elektro Harley-Davidson nenabízí. Proto jsme i pro ten náš prototyp vytvořili simulovaný zvuk z historického modelu Böhmerlandu. Takže, je to zajímavá alternativa, ale budoucnost já osobně vidím jinde.

Red.: Můžete to „jinde“ upřesnit?
P. K.: Máme připravenou pohonnou jednotku, která má nulové emise a baterie nepotřebuje. To je cesta pro příštích 5 let, v tu věříme. Tam je podle nás budoucnost. Ale víc vám nemůžu říci. Náš bezemisní pohon je zatím pod utajením pouze pro investory. Žádný výrobce zatím toto řešení nenabízí a svými výhodami je tato pohonná jednotka předurčena pro kusovou i sériovou výrobu.Na tradici je navázáno do nejmenšího detailu, i motor Böhmerlandu 21 vychází z původní konstrukce. (Fotografii ze svého archivu laskavě poskytl Peter Knobloch.)Red.: Utajení naprosto chápu. Naopak mě překvapilo, že na stránkách projektu i na sociálních sítích je poměrně hodně videí dokumentujících prototyping Böhmerlandu 21. To je pro technologickou firmu poměrně netypické, firmy často tají i zdánlivé maličkosti. Co se Böhmerlandu 21 týče, jste otevření, proč?
P. K.: Protože tento motocykl jako projekt vznikl především prvoplánově jako moje hobby, které jsem chtěl zrealizovat, a mnoho lidí se tázalo, jak to vlastně funguje, tedy jsme se tím netajili a ukazovali, jak to jde vyřešit s možnostmi, které máme k dispozici, relativně rychle a za zaplatitelné peníze.

Red.: Böhmerland 21 má váš vlastní spalovací motor, navazující ale na původní vzor. Jak je to s elektropohonem, to je rovněž váš vývoj, nebo jste motor koupili? 
P. K.: Celou pohonnou jednotku pro verzi elektro nám postavili dle zadání. V podstatě je to lego a vy si jen řeknete výkon a parametry. Böhmerland 21 si již vyzkoušela řada celebrit, například Jan Révai. (Fotografii ze svého archivu laskavě poskytl Peter Knobloch.)Red.: Ostatní vám můžou závidět, zatímco oni si staví modely, vy si své sny můžete realizovat nejen v měřítku 1:1, ale i plně funkční díky tomu, že jste majitelem firmy pracující s hi-tech technologiemi. Vrací se náklady vložené do vaší vášně nějakým způsobem zpět do firmy?    
P. K.: Je to těžké popsat jednou větou. Abychom si mohli dovolit něco takového vytvořit, bylo toho úsilí vynaloženo poměrně hodně, a to všemi lidmi z našeho týmu a i díky sounáležitosti jejich blízkých. Za 3 měsíce jsme postavili 2 prototypy, a to v období dovolených. Invence vložená do projektu je dlouhodobějšího charakteru a ovoce přinese během příštích let představením bezemisního provedení a uvedením v novém provedení v první sérii na trh.

Red.: Böhmerland 21 bude vyrobený pouze v deseti kusech a každý bude originál customizovaný na míru. Jaké jsou vaše další plány? Což třeba malosériová výroba navazujícího typu?
P. K.: V první limitované edici vznikne opravdu 10 kusů, realizovaných na zakázku s motorem 600ccm kompressor. Je to série motocyklů, která přímo navazuje na historii značky. Jak jsem naznačil, v tuto chvíli již chystáme futurističtější nové inovativní provedení městského motocyklu s novou pohonnou bezemisní jednotkou. Velmi nás potěšil a povzbudil zájem lidí o naši obnovenou motocyklovou českou značku Böhmerland  s netradičním vzhledem a technickým provedením. Dokonce jsme v Anketě MOTOCYKL ROKU ve své kategorii získali nejvíce hlasů u hlasování veřejnosti, za což jsme vděční. V novém směru pohonné jednotky je budoucnost a je to investiční příležitost i pro případné investory pro rozvoj značky Böhmerland pro příštích 5 let vývoje, kdy bychom rádi jako první výrobce představili jiný zdroj energie, než který doposud ze sériových produktů motocyklů známe.   
Děkuji za rozhovor   text Mad, fotografie viz popisky