Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

„Katakomby“ libereckých Lázní ukrývají interesantní práce studentů našich umělecky zaměřených škol, zamaskované názvem Sklářská Odyssea Libereckým krajem

07.11.2022 | 0:00

Ve skutečnosti totiž nejde zdaleka jen o výtvory ze skla. Sklo výstavě dokonce ani nedominuje. Výstava je uvedena jako součást soutěžní přehlídky studentů uměleckoprůmyslových škol, kteří se zapojili do regionálního kola celoevropského soutěžního projektu s názvem „Evropa, ve které chci žít: EVROPA v roce 2050“. Ale ani to pro exponáty, umístěné do okružní chodby nad podbazénovou halou libereckých Lázní, tak úplně neplatí.

Divnozem D. Jelínkové, D. Galové, A. Čihákové a E. Černohorské ze SŠ řemesel a služeb v Jablonci n. N.
Divnozem D. Jelínkové, D. Galové, A. Čihákové a E. Černohorské ze SŠ řemesel a služeb v Jablonci n. N.

Projekt je iniciativou spolku W&Art, nevládní neziskovky podporující a realizující veřejně prospěšné programy, projekty a akce, viz blíže na www.worldart.cz. Tvůrčí soutěže W&Art pořádá již čtvrtým rokem a postupně se do nich podařilo zapojit studenty dalších evropských zemí, letos konkrétně ze šestnácti států. V uplynulých letech byla témata orientována do minulosti. V archivu W&Art si můžete prohlédnout virtuální prohlídky soutěžních expozic na téma Sametové vzpomínky (listopad 1989), Nezapomeneme (hrůzy 2. světové války) a Boj s pandemií.Desiderium Anežky Klimečkové (SUPŠS Železný Brod) reprezentantuje čisté sklářské umění.Název „Evropa, ve které chci žít: EVROPA v roce 2050“ dává tušit, že letos má téma přímou návaznost na předsednictví České republiky v radě Evropy. Zajímavé přitom je, že na soutěž nebyla čerpána žádná evropská dotace. „Chtěli jsme navodit nějaké optimističtější téma, a to směřování do budoucnosti a jak si děti a studenti tu budoucnost představují. To vyšlo jen částečně, protože aktuální události bohužel zaslaná díla hodně ovlivnily,“ říká Pavel Štorkán, ředitel W&Art.Navzdory názvu výstavy dává mnoho studentů přednost přinejmenším kombinovaným technikám. Například Barbora Blažková (VOŠS a SŠ Nový Bor) pro vinotéku použila plast, dřevo a 3D výtisky.Co se liberecké výstavy týče, tak o Sklářské Odyssei Libereckým krajem se ale dá mluvit spíš jako o speciální kategorii. Pointa je v tom, že 43 v Lázních vystavených děl a souborů nejsou práce realizované původně pro tuto soutěž, jak vysvětluje Eva Nytrová, marketingová ředitelka W&Art: „Koncepce přehlídky byla hotová v dubnu, takže žáci zdejších škol by nebyli schopni své návrhy realizovat. Proto jsme se s řediteli dohodli na tom, že budou použity práce již realizované v minulém školním roce.“Polednice Kateřiny Majdlové (SUPŠS Železný Brod). Studentské práce berou věci s nadhledem a nepostrádají vtip, ale některé se zadáním soutěže o představě Evropy v roce 2050 nemají opravdu ani zbla společného.Sklářská Odyssea Libereckým krajem je tedy v podstatě na mezinárodní soutěž naroubovanou prezentací všech šesti umělecky zaměřených středních škol majících za zřizovatele Liberecký kraj. To ale nijak nesnižuje její hodnotu a diváckou zajímavost. Kurátorka výstavy Michaela Kubišová se domnívá, že tematicky by se vystavená díla hodila spíš do Severočeského muzea, které vlastně bylo v 19. století založeno mimo jiné proto, aby prezentovalo výsledky odborných škol. Podle mého soudu ale tato expozice do galerie patří, protože většinou jde o svébytná umělecká díla nepostrádající vtip a zajímavost.Školy se představují na velkoplošných panelech. Jen ten název Sklářská Odyssea Libereckým krajem je silně zavádějící. Zejména v případě škol sklářských jsou k vidění výrobky z nejrůznějších jiných materiálů, často zhotovené technologiemi s oborem zdánlivě nesouvisejícími, jako je například 3D tisk, využití fotoluminiscence a tak dále. Některé exponáty jsou také interaktivní. Kromě vystavených prací každá škola svoji činnost představuje na velkoplošném panelu, takže zájemci o studium zde asi stráví víc času.Masožravky Tomáše Vytlačila, Jana Komárka a Jana Hejleka, uměleckých kovářů z UPSŠ a VOŠ Turnov.Výstavu podpořil Liberecký kraj a záštitu nad ní převzal přímo hejtman Martin Půta. „Měli jsme zájem, aby se realizovala regionální kola, aby se mohlo zapojit více mladých tvůrců, proto jsme oslovili i kraje. Když jsme přišli za panem hejtmanem Půtou, vznikl nápad zaměřit se v rámci vašeho kraje na sklářské a šperkařské školy. Tím je tato výstava výjimečná v rámci celé Evropy, protože jinak jde většinou o díla výtvarná a z oblasti videa,“ doplňuje Eva Nytrová kamínek do mozaiky, vysvětlující proč náš kraj vybočuje ze zadání studentských představ o Evropě budoucnosti.Interaktivní hlavolam Moniky Braunerové ze SUPSŠ a VOŠ Turnov.Spoluvyhlašovatelem projektu je kromě W&Art především Karlova univerzita a její pedagogická fakulta, o mezinárodní kooperaci se starají Česká centra. Projekt ale podporuje řada dalších institucí, firem i jednotlivců. Finále vypukne 22. listopadu, kdy bude v Karolinu na půdě Univerzity Karlovy zahájena závěrečná evropská konference a výstava „Evropa, ve které chci žít: EVROPA v roce 2050“. Při té příležitosti budou oceněny nejúspěšnější regiony a školy nejen z Česka, ale především mladí tvůrci ze všech zúčastněných států Evropy. Výstavu v Oblastní galerii Liberec můžete navštívit do 15. ledna příštího roku.Fotoluminiscenci využila Eliška Dolenská (SUPŠ Kamenický Šenov) pro lampu Křemitka pletená (3D tisk) i Robin Bernklau (SUPŠ a VOŠ Jablonec nad Nisou) pro své digitální malby postav anime.Jako součást výstavy doporučuji návštěvu webu neziskovky W&Art. Na její činnosti je totiž možná nejzajímavější dokumentační činnost. Například všechny dosud realizované výtvarné přehlídky jsou kvalitně zdokumentované a archivované na stránkách www.worldart.cz. Z výstav letošního projektu „Evropa, ve které chci žít: EVROPA v roce 2050“ je zatím k dispozici jen virtuální prohlídka prací ZUŠ Moravskoslezského kraje, viz www.e2050.cz. Šperky Barbory Calábkové a Natálie Jiřičkové ze SŠ řemesel a služeb v Jablonci nad Nisou.Proč W&Art věnuje archivaci takovou péči, vysvětluje Eva Nytrová:  „Naším záměrem totiž je, aby se ti studenti na svá díla a na to, co tehdy chtěli říci, mohli podívat za 20 let, kdy už třeba budou zavedenými umělci, designéry, projektovými manažery a podobně.“
Za mě to je možná největší bonus projektu. Troufám si tvrdit, že použitá metoda 3D virtuálních prohlídek již ukončených výstav s možností v detailu zobrazit vytvořená díla by mohla být inspirací pro řadu podobně zaměřených institucí, například právě pro naši Oblastní galerii Liberec.

Text a foto Mad