Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Milovníci historických vozů oslavili 75. let Libereckého okruhu bez velké publicity závodem jen tak pro radost

19. 08. 2021 | 0:00

Ulice a cesty vedoucí kolem liberecké přehrady byly a ještě budou svědky mnoha závodů. Běhá se tu i jezdí na kolech, zejména na těch historických. Méně se již ví, že Liberec míval svůj závodní automobilový okruh vedoucí právě okolo přehrady.

Tradice automobilového sportu sahá v Liberci hodně hluboko do historie a bez nadsázky lze tvrdit, že Liberec býval v počátcích motorismu nejaktivnějším městem v Zemích Koruny české, což je dobré alespoň trochu rozvést. První oficiální povolení řídit automobil v Zemích Koruny české získal Theodor Liebieg mladší poté, co si roku 1893 nechal dovézt až z Mannheimu motorový kočár od Karla Benze.
Trasa pochopitelně vedla kolem zámečku rodiny Liebiegů.O tom, že tehdy šlo o velkou raritu, svědčí i komická historka z liberecké celnice, která Liebiegovi nechtěla vozidlo vydat, protože takovou věc neměla v celním sazebníku. Gordický uzel byl nakonec rozseknut jednoduše, zásilka byla rozdělena na dvě části a proclena jako motor a jako kočár bez oje.
Na startu se sešly nejrůznější stroje.V zápětí pokračovaly další zápisy do automobilové historie. Již v červenci 1894 vykonal baron Theodor Liebieg první dálkovou cestu dlouhou 939 km, a to za Benzem do Mannheimu. Když tam bez úhony dorazil, byl Karl Benz údajně tak nadšený, že dal dělníkům volno a pro všechny uspořádal velkou oslavu.
Závodila velká auta i malé motorky, nebo spíše motokola.Liebieg pak absolvoval jízdu až do francouzské Remeše, první opravdu dálkovou cestu na světě, a když se oženil, na svatební cestu pár odjel po vlastní ose, tentokrát autem z Kopřivnice, až do Itálie. Roku 1902 Liebiegův vůz také poprvé zdolal vrchol Ještědu, což si veteránisté připomínají spanilými jízdami k vysílači dodnes.
Na křižovatce u "Textilany".V počátcích motorismu působila v Liberci i řada výrobců aut a ve třicátých letech minulého století měl Liberec tři autokluby, dva německé a od roku 1931 i Ligu československých motoristů v Liberci. A že se ve Vratislavicích nad Nisou narodil Ferdinand Porsche netřeba připomínat, dnes tam má i muzeum. 
Archivní foto z dob největší slávy Libereckého okruhu.Tradice závodů na Libereckém okruhu vedoucím kolem přehrady je poněkud mladší. Poprvé se tu pořádaly závody 11. srpna 1946. Historie je solidně popsána na www.automuzeum.cz, kde je například uvedeno, že auta a motorky, které se prvního ročníku účastnily, byly z větší části válečnými trofejemi a diváci tak obdivovali nejen umění jezdců, ale i mechaniků, kterým se „vraky“ podařilo zprovoznit.
Na startu měřeného kilometru Zvolenskou ulicí.Liberecký okruh přežil komunistický puč ve čtyřicátém osmém a nepravidelně se pak jezdil ještě v šedesátých letech minulého století, přičemž startovala auta i motocykly. Na www.automuzeum.cz se konkrétně píše: „Velice často se zde velmi dobře umísťovali domácí jezdci, jakými byl v automobilech například Leopold Lancman, který z původního BMW 328 přešel na závodní speciál Minor Sport.“
Milan Bumba, organizátor vzpomínkového závodu.Start!Dobré jméno závodu dokládá další postřeh z www.automuzeum.cz: „Představila se zde ale několikrát celá plejáda výborných československých automobilových závodníků na různých domácích i zahraničních strojích tovární i vlastní výroby. Nechyběli ani vynikající domáci jezdci na motocyklech, jako například mistr sportu František Helikar nebo Karel Vlach.“
Hlavní byla dobrá nálada.Na trati.Ačkoliv Liberec je stále průjezdním a občas i startovním nebo cílovým městem řady více i méně věhlasných motoristických závodů, tradice závodů okolo přehrady bohužel před půl stoletím skončila. Až letos se jejich slávu rozhodl připomenout Milan Bumba z Automuzeum.cz ve Vratislavicích nad Nisou a ve spolupráci s Technickým muzeem Liberec uspořádal k 75. výročí prvního závodu Libereckého okruhu kolem přehrady vzpomínkovou jízdu pravidelnosti historických vozů.Amerika.S větrem o závod.Jízda pravidelnosti se jede na dvě kola. Nevyhrává ten, kdo jede nejrychleji, ale ten, kdo jede nejpravidelněji, což znamená, že snahou je odjet obě kola za shodný čas. V dnešní době uspořádat závod na rychlost prakticky v centru města, navíc v době letních uzavírek a objížděk, by ostatně bylo těžko proveditelné.
Provoz je dnes i na této kdysi poklidné liberecké silničce.Vzhledem k provozu se měřil jen průjezd kilometrového úseku klidnější ulicí Zvolenskou, vedoucí po levém břehu přehrady. I tak zde závodníci občas nějaká auta potkali. Hodnotila se zvlášť kategorie aut a zvlášť kategorie motocyklů. Protože šlo především o pohodové setkání majitelů veteránů, byly rozdány i další ceny, například pro nejvzdálenějšího účastníka a nejstaršího veterána.
To není průjezd Alpami, to je liberecká žula.Auta a motorky byly před závodem a hlavně po závodu vystaveny před Technickým muzeem Liberec, kde si je zájemci mohli prohlédnout. Akce neměla velkou publicitu, možná i proto k přehradě dorazili prakticky jen přátelé jezdců. Na rozdíl od závodů konaných v polovině minulého století, kdy ulice lemovaly doslova davy nadšených fanoušků motoristického sportu. Ale tentokrát nešlo o výsledky, nýbrž o přátelské setkání milovníků veteránů a to vyšlo na sto procent.
Průjezd cílem na harcovském konci přehrady. Hurá do druhého kola!Text a foto (kromě fotky z archivu automuzeum.cz) Zdeněk Dam