Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rození předků, polykání krajin Adély Součkové, finalistky Ceny J. Chalupeckého, se nemusíte bát

26.12.2019 | 0:00

Projekt Intervence, v rámci kterého Oblastní galerie Liberec systematicky představuje tvorbu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého, přináší občas, jak to říci kulantně, divné věci. Nezasvěcený divák mívá pocit, že mu buďto zcela uniká smysl a směřování dnešního umění, anebo si autor z návštěvníků dělá legraci a spoléhá na to, že se nikdo neodváží zvolat "Král je nahý!" Ale v případě Intervence č. 19 to rozhodně neplatí.

Po živých kytkách natřených nazeleno, videoartech, připomínajících odpad ze střihačského stolu, a instalacích stavebního materiálu (to neberte vážně, to měl být pokus o humor) jsou plátna, kresby a akvarely Adély Součkové příjemným návratem k výtvarnu, které přitom rozhodně není konzervativní. Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Na konstatování, že se výstava poněkud vymyká představě toho, na co jsme zvyklí u finalistů Ceny J. Chalupeckého, kurátorka výstavy Mariana Serranová reaguje slovy: "Správný postřeh, jsem ráda, že výtvarná práce se opět dostává do popředí a není brána jako něco konzervativního, ale naopak. V Čechách, i kvůli tomu, co se dělo v minulém století, byla akcentována figurace. Po roce 1989 byl tedy zapotřebí nějaký restart a strašně dlouho se tu pak pěstoval koncept, imaterializované formy, apropriované běžné předměty, situacionalismus, různé typy avantgard let devadesátých až první dekády nového milénia. Teď dochází k další aktualizaci žánrů a technik, aniž by to někdo pokládal za konzervativmus."Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Tak se pojďme podívat na zneklidňující hlavolamy o nás a o světě, které v sále druhého nadzemního patra Lázní mladá autorka (*1985) vystavuje. Je na vás, jak vám dílky zapadnou do sebe, ale řekl bych, že vás příliš neuklidní, protože odpověďmi jsou zase otázky. Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Při vstupu do ztemnělé místnosti vaši pozornost v první řadě přitáhnou velkoplošné prosvětlené modrobílé obrazy, budící na první pohled dojmem, že jde většinou o těhotné ženy. Na pohled druhý začnete poněkud tápat, což je správné. Mariana Serranová vysvětluje: "Adéla se ve svých pracech se zabývá feminismem, genderem... v jejích pracech je pohlaví vnímáno jako jakýsi podrod." Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Zářící bytosti osvětlují bytosti další, tentokrát malované na látce. Scéně dominuje zobrazení jakéhosi mnoharukého božstva. To kurátorka Serranová komentuje slovy: "Autorka vynáší určitou neevropskou tradici v barvě indigo a v neevropských vzorech asijských, zejména indických, i jiných.  Figurální formu na textilu si zvolila proto, že textil bývá spojován s ženským uměním, s rukodělnou výrobou, s ženskými řemesly. Takže volba tohoto formátu je dnes politické téma." Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Adéla Součková je umělkyně se smyslem pro klasické hodnoty. Zajímá se o staré umění i o modernu. Je hodně multikulturní, reaguje na aktuální problémy, na problémy globalizace i ekologie. V osvětlené části expozice jsou kresby a akvarely. Kresby vznikaly za studií a zatím souhrnně vystaveny nebyly, ale Adéla Součková je vydala knižně. Knihy jsou součástí výstavy a rozhodně si je prolistujte, poskytují určitý klíč k tomu, co visí na zdech. Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Návod, jak díla vnímat, dává i Mariana Serranová: "Tyto akvarely jsou do značné míry automatické. Některé Adéla tvořila jako jistou formu sebeterapie. Nechala věci nechat se dít na papíře, což může být i sebeterapeutickým zážitkem pro diváka." Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Součková vědomě navazuje na práce sobě blízkých autorek, jako je například Nancy Spero. Je vidět, že autorka je intelektuálka mající vztah k různým kulturám a náboženstvím, baví ji s tím pracovat a bere to i jako politiku. Pro bližší seznámení s její tvorbou vřele doporučuji navštívit www.adelasouckova.com.Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Adéla Součková je absolventkou pražské AVU, ateliéru V. Skrepla a J. Kovandy, a souběžně začala studovat Hochschule für Bildende Künste Dresden. Je jednou z českých umělkyň, kterým se podařilo prorazit v zahraničí. Žije střídavě v Praze a v Drážďanech a v současné době studuje v Japonsku kresbu tuší. Adéla Součková - Rození předků, polykání krajin.Tak se nechme překvapit, s jakou inspirací se vrátí domů. Možná to je kouzlo nechtěného, možná feministicko-genderově politická performace, ale jisté je, že průřez její současnou tvorbou bude v Lázních vystaven až do MDŽ 2020. 
Text a foto Mad