Slavnostní udílení cen udělalo definitivní tečku za covidovým Mezinárodním trienále skla a bižuterie JABLONEC 2020

16. 09. 2021 | 0:00

Zatím poslední, a díky covidové pandemii asi historicky nejdelší, Mezinárodním trienále skla a bižuterie JABLONEC 2020 zná oceněné kolekce hlavní výstavy TRENDY.DESIGN.PRODUKCE. Mezi osm desítek firem a samostatně tvořících autorů z osmi zemí, kteří ze své produkce zaslali to, co oni sami považují za trend, co za design a co za produkci, bylo toto pondělí rozdáno celkem osmnáct cen včetně čtyř cen veřejnosti, vzešlých z hlasování návštěvníků. Těch přišlo navzdory covidovým restrikcím přes dvacet tisíc. 

Doba je plná paradoxů. Jedním z těch úsměvnějších je, že slavnostní zakončení trienále se stalo první velkou oficiální akcí, která se v Krystalu, nové přístavbě jabloneckého muzea, konala. Krystal totiž vlastně nebyl dodnes slavnostně otevřen a rovněž trienále skončilo, aniž by bylo slavnostně zahájeno.Účast na udílení cen byla velmi slušná, na některé návštěvníky zbyla jen místa k stání.Duší projektu a hlavním kurátorem byl Petr Nový. Na tak velkém projektu pochopitelně pracovalo prakticky celé muzeum, zejména kurátorky Dagmar Havlíčková, Kateřina Nora Nováková, Šárka Sirůčková a Kateřina Hrušková. Program pro rodiny připravila edukátorka Milena Zachařová. Poznámka: ačkoliv je trienále minulostí, exponáty si můžete prohlédnout ve virtuálním muzeu na www.msb-jablonec.cz/virtualni-muzeum.

Petr Nový, hlavní kurátor projektu.

Když jsme u těch covidem vynucených podivností, jiná byla tentokrát i práce mezinárodní poroty vybírající nejlepší výrobky v jednotlivých kategoriích. „Hodnocení proběhlo on-line v několika kolech, ale musím říci, že favorité vybíhali hned od začátku,“ říká Jaroslav Polanecký, jediný tuzemský zástupce v mezinárodní komisi a zároveň jediný člen, který vystavené exponáty viděl na vlastní oči. Ti ostatní kvůli restrikcím nepřijeli a výrobky hodnotili na dálku. 

Součástí ceny je diplom a originální medaile, kterou vyrobila SUPŠ a VOŠ v Jablonci nad Nisou podle návrhu Davida Matury, který byl i autorem celého vizuálu Trienále 2020.

„Složení poroty bylo opravdu velmi reprezentativní. Jsou to všechno  lidé, kteří si dovedou podle fotografie představit, jak věc vypadá ve skutečnosti. V současné době se ostatně takto postupuje u řady jiných soutěží, ačkoliv to ani není vynuceno okolnostmi,“ dodává Jaroslav Polanecký.  

Přejděme k věci, ceny mezinárodní poroty získali:

ALDIT, Lučany nad Nisou. Cenu od ředitelky muzea Milady Valečkové převzal David Heřman, spolumajitel této rodinné firmy.

BEJVL Design Studio, Česká Kamenice. Cenu převzal osobně Jaroslav Bejvl, shodou okolností i autor oceněné kolekce firmy ALDIT.

Crystal Creative, Vsetín. Pro cenu si přišel celý tým, a to designeři Filip Dobiáš a Jakub Petr a produktový manažer David Gabera.

LASVIT, Nový Bor. Firmu reprezentoval ředitel projektů a vývoje Martin Šikola.

PRECIOSA Lighting, Kamenický Šenov. Cenu z rukou předsedy poroty Polaneckého přebírá Jana Ducháčková, manažerka marketingové produkce.

QUBUS DESIGN STUDIO, Praha. Cenu převzal osobně designer a majitel studia Jakub Berdych Karpelis.

Dana Bezděková, Praha. Cenu převzala osobně majitelka a šperkařka Dana Bezděková.

Mezinárodní komise ocenila i Hanu Polívkovou z Prahy a sdružení UNOSTO, ale zástupci těchto výrobců do Jablonce bohužel nedorazili, takže ani my nemáme foto z předání.
Tím ale udílení cen zdaleka neskončilo, protože dále bylo rozdáno ještě několik zvláštních cen.
Cenu Ministra kultury Lubomíra Zaorálka získal Valner Glass, Přibyslav. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky pro změnu odměnilo KAVALIERGLASS, Praha, výrobní závod Sázava. Hospodářská komora České republiky ocenila Atelier Pelcl, Praha. Zástupcům Asociace sklářského a keramického průmyslu České republiky se líbila produkce Blažek Glass, Poděbrady. Ředitelka Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou osobně předala svoji cenu firmě Ralton, Jablonec nad Nisou.Předseda mezinárodní poroty Jaroslav Polanecký.Když tyto řádky čtete, možná vás napadne, jestli rozdávání cen nebylo tak trochu inflační. Předseda poroty Polanecký tento názor vyvrací: „Musíte vzít v úvahu, že hodnotíte víc kategorií, a musím říci, že my jsme tentokrát naopak počet cen zredukovali, a vzhledem k počtu účastníků si myslím, že cen rozhodně nebylo přemrštěné množství, když za každou kategorii rozdáte tři. Koneckonců, trienále je jen jednou za tři roky, tak proč těch cen nerozdat víc.“

 Cena byla rovněž předána Lucii Tahalové ze SUPŠ v Ústí nad Orlicí, ale ne v rámci trienále. Sympatická dívka je vítězka Ceny Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, udělované v rámci soutěže Master of Crystal 2021 (Mistr křišťálu).

A to ještě stále není vše, uděleny byly čtyři ceny veřejnosti, které získali: BEJVL Design Studio a Dana Bezděková, ocenění i v hlavní kategorii, a dále Ladislav Ševčík (Bohemia Crystal) a Granát Turnov
Pro bližší analýzu návštěvnického hlasování je třeba říci, jak probíhalo. Každý dospělý dostal tři samolepky, kterými mohl dát hlas svým favoritům v jednotlivých kategoriích (trendy, design, produkce), čehož využily asi tři čtvrtiny návštěvníků. Puntíky se lepily na tabule v expozici, takže lidé také průběžně viděli, kdo má kolik hlasů. „Byly to velmi zajímavé závody a já rád sledoval tyto grafy. Určitě byly mnohem zábavnější a pozitivnější než ty, které v té době vysílala Česká televize,“ konstatuje Petr Nový a pak vysvětluje, co bylo hlavním cílem akce: „Návštěvník je laik, který dává svůj hlas na první dobrou, a díky omezenému počtu těch lepítek, která jsme jim dávali, museli nad volbou opravdu přemýšlet. Ale nám šlo hlavně o to, aby si lidé výstavu opravdu prohlédli, což ve chvíli, kdy hledáte svého favorita, tak si výstavu opravdu prohlédnete. A je to i zábava, někdy hlasovaly celé rodiny společně.“ 

Trendy v podání mezinárodní porotou oceněného Crystal Creative. Fotografie pochází ze zahájení výstavy v červnu 2020, takže tabule pro návštěvnické hodnocení, visící v pozadí, je zatím prázdná.

Ve dvou případech se veřejnost shodla s porotou, což je nesporně zajímavé a ještě zajímavější je interpretace Petra Nového: „Úplně se shodnout nemůžou, ale vy nevíte, jaké byly preference návštěvníků na druhém a třetím místě, a můžu říci, že žádný dramatický rozdíl mezi návštěvníky a porotou nebyl. To je také zajímavá zpráva, když si vezmete, že porota byla opravdu mezinárodní a každý cizinec byl z jiné země. Ta porota byla navíc dosti specificky složená, takže možná i proto se ty výsledky zásadně nelišily. Ovšem když bychom z toho chtěli vyvodit něco o vkusu národa, museli bychom ještě řešit, zda ty oceněné věci jsou i nejprodávanější.“ 

Některé nápady expozice TRENDY.DESIGN.PRODUKCE byly vyloženě hravé. Například designové kousky z produkce Qubus Design Studio, které získalo jednu z hlavních cen.

Ačkoliv se píše rok 2021, přípravy na další ročník jsou v plném proudu a organizátoři již prozradili celou řadu změn, z nichž některé jsou inspirované i zkušenostmi s on-line provozem během pandemie, takže výstava technického skla bude i napříště probíhat jen virtuálně, což bude mít nespornou výhodu v tom, že budou vystaveny i exponáty, které by nebylo možné do muzea vůbec dostat. Podstatnější je, že trienále bude probíhat jen v jednom velkém výstavním sálu, a to Krystalu.V tomto prostoru se trienále konalo pravděpodobně naposled.Šperku bude věnován samostatný projekt a nebude tedy spojován s bižuterií, svítidly a s užitkovým sklem. Změny dozná i hlavní výstava TRENDY.DESIGN.PRODUKCE. Expozice nebude členěná podle firem, ale bude rozdělena na tři části, ve kterých budou vystaveny pohromadě trendy, design a produkce. Petr Nový vysvětluje jeden z důvodů: „Již letos bylo zajímavé, jak se nám některé produkty docela vizuálně potkávaly, tak bude ještě větší zábava, když se vizuálně potkají ve vitrínách.“ Další změnou bude, že dílna pro veřejnost bude umístěná do Malého sálu a nebude přístupná jen o trienále, ale stane se součástí života muzea.Udílení cen si nemohl nechat ujít jablonecký primátor Jiří Čeřovský s manželkou.A jaký je vzkaz dnes již minulého trienále? Předseda poroty Polanecký to shrnul trefně, když prohlásil: "Já již pomalu třicet let, ne-li déle, slyším jen samé nářky, jak je na tom to naše sklo zle, jaké má sklářství potíže. A i obecně jak nic za nic nestojí, jak je všechno špatně. Ale jestli se nám to bude pod rukama „hroutit“ tak, jak ukázali tvůrci a firmy, tak doufám, že bude ještě mnoho dalších ročníků trienále a bude pořád co hodnotit. Takže přeji sklářům, aby vydrželi, a vypadá to, že vydrží. Připravte se na to, že to nebude žádná legrace, ale kdy byla?"

Text a foto Mad
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace