Dračák nebo únikovka v knihovně? Studenti na Ideathonu vymysleli, jak oslovit mladou generaci
Bezmála šest desítek studentů ze sedmi středních škol a Technické univerzity v Liberci se minulý týden sešlo ve vratislavickém Kulturním centru 101010. Zapojili se do pátého ročníku Ideathonu, 24hodinového maratonu nápadů pořádaného Agenturou regionálního rozvoje a CzechInvestem. Cílem bylo opět vtáhnout mladé lidi do dění v regionu, propojit je s místními firmami a organizacemi a dát prostor jejich nápadům a kreativitě.
Soutěžící z šestnácti týmů řešili čtyři praktické výzvy: jak nalákat mladou generaci do Krajské vědecké knihovny, jak efektivně propojit sociální podniky z Libereckého kraje s odborníky, jak by mohl vypadat chytrý chatbot pro web města Liberec či jak kreativně a ekologicky využít křišťálové sklo druhé jakosti ze společnosti Preciosa.
Hrdinové a příběhy v hlavní roli
Hlavní cena v kategorii středních škol putovala do rukou týmu z gymnázií Jeronýmova, Frýdlant a Tanvald. Porotu zaujal projekt, ve kterém Krajská vědecká knihovna vytváří prostor pro hráče populární fantasy hry na hrdiny Dungeons & Dragons. Knihovna je totiž podle studentů pro hraní deskových her ideálním místem. „Z výhry máme radost a věříme, že se brzy budeme moct s knihovnou domluvit na realizaci našeho projektu,“ říká Eliška Krausová z víceletého gymnázia Jeronýmova. „Pojďte si zahrát dračák do knihovny, naučíme vás to, a ještě tu potkáte nové kamarády,“ vyzvala publikum z pódia.
Také v kategorii TUL zvítězil projekt pro Krajskou vědeckou knihovnu. Stojí za ním tým z pedagogické fakulty a nazval jej Únikem k poznání. Únikovka má být tím hlavním lákadlem, které mladé lidi nasměruje do knihovny. „Přemýšleli jsme, jak hru udělat co nejvíc interaktivní, s poutavým příběhem, a tak vznikla postava Johanna Gutenberga,“ vysvětluje Markéta Záborcová, jedna ze dvou členek týmu. Vynálezce knihtisku z 15. století ale nemá být jen pasivním průvodcem. „Zatímco on bude studentům představovat knihovnu, studenti budou jemu vysvětlovat, jak funguje náš moderní svět. Není to jen jednostranná cesta,“ uzavírá studentka. Oba vítězné týmy hlavních kategorií si z Ideathonu odnáší šek na 45 tisíc korun.
Sociální přesah: světlo i šance pro každého
Porotu zaujaly i projekty Šance propojující sociální podniky s odborníky a multioborový Dotek světla. Ten přišel s nápadem vytvořit ze sklářských komponentů nápisy z Braillova písma, a pomoci tak nevidomým s orientací ve veřejném prostoru. Oba projekty získaly speciální cenu poroty a šek na 15 tisíc korun.
„Shodli jsme se, že rozhodování o vítězích bylo letos velmi těžké. Já osobně bych si přála mít všechny soutěžící u nás na úřadě, a nejen tam, ale i v dalších veřejných institucích a ve firmách, protože jejich svěžest, kreativita a schopnosti jsou opravdu obdivuhodné,“ ocenila studenty Anna Provazníková, radní Libereckého kraje pro resort sociálních věcí.
Ideathonem nekončí, projekty žijí dál
Liberecký Ideathon si od svého vzniku klade za cíl nejen podporovat inovace a kreativní myšlení u mladých, chce také ukazovat, že jejich nápady mohou najít uplatnění v reálném životě. „Výzvy vybíráme tak, aby byly opravdu realizovatelné. Po skončení soutěže podporujeme vyzyvatele se studenty, aby na projektech dál pracovali, a je vidět, že to přináší výsledky. Soutěžící z minulých ročníků dnes rozjíždí vlastní projekty, zakládají start-upy nebo se Ideathonu účastní jako mentoři,“ uzavírá za organizátory Lukáš Jokl z Agentury regionálního rozvoje.
Že zapojení mladých dává smysl, dokazují i loňské projekty. Dva z nich se už proměňují v realitu. Před prázdninami si lidé budou moci vyzkoušet simulátory duševních poruch, zahraniční turisté si zase brzy projdou Liberecký kraj s pomocí originální aplikace Jak polapit Krakonoše.
Soutěž Liberec Ideathon 2025 uspořádaly Agentura regionálního rozvoje a krajská kancelář agentury Czechinvest, hlavními partnery akce byly Liberecký kraj, Statutární město Liberec a Technická univerzita v Liberci.
TZ/ARR