Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Galerie vystavuje díla malíře a sedláka Gebauera. V. Chalánková tam má práce, které se vztahují k osobnosti Václava Havla

19.09.2019 | 13:02

Díla zapomenutého, ale kdysi uznávaného, malíře a zároveň sedláka Paula Gebaurea jsou v hlavním výstavním sále liberecké Oblastní galerie. Jde o první jeho ucelenou výstavu. Novinářům to dnes řekla kurátorka výstavy Anna Habánová.

OGL Diagonála foto  Jiří Jiroutek (1)
archivní foto Jiří Jiroutek

Výstava je součástí cyklu, v němž se galerie věnuje německy hovořícím výtvarníkům z Čech, Moravy a Slezska. Gebauer narozený v roce 1888 pocházel ze statku v Sosnové u Opavy, kam se po studiích na výtvarných akademiích ve Vídni a Drážďanech vrátil a převzal rodný statek. Hospodařil na něm až do odsunu po druhé světové válce a jeho dílo bylo zapomenuto.

"Stěžejní tvorbu Paula Gebauera lze rozdělit do tří základních okruhů, které vytvářejí celoživotně se doplňující rozsáhlé cykly. Portréty, obrazy spojené s polními pracemi a velké figurální kompozice," uvedla Habánová. Umělecky nejplodnější byl Gebauer mezi lety 1928 až 1937. Na svých obrazech zachycoval práce na poli, při sklizni i běžný venkovský život. Častým námětem obrazů mu byla jeho rodina, čeledíni a děvečky v hospodářství. "Tematicky dominují náměty z venkovského prostředí, díky nimž jej lze označit za výjimečného představitele takzvané Heimatkunst - umění domoviny - ve Slezsku," uvedla kurátorka.

Gebauer byl ve své době i žádaným portrétistou. Ikonický je podle kurátorky obraz Podobizna Kocha, ředitele banky z roku 1928. Dnes připomíná reklamu na úspěšného a sebevědomého bankéře, který se s upřeným zrakem dívá dopředu. "Bankéř je velice dobře oblečený v prostředí velmi moderním s podlahou typickou pro 20. léta. Dovnitř přicházejí ti, kteří si chtějí vybrat nebo vložit," popsala obraz Habánová.

V liberecké galerii to není jediná nová výstava. Vendula Chalánková tam má obrazy i práce na papíře, které se nějak vztahují k osobnosti Václava Havla a jeho hře Vernisáž. Výstavní projekt Jana Pfeiffera zpracovává téma snu, který je spojený s dřívějším využitím budovy galerie, byly tam lázně. Výstavě Alžběty Bačíkové dominuje zvuk. Autorka si klade otázku, jak se nevidomý člověk orientuje v prostoru, který ho obklopuje.

čtk