Jako UFO! Liberec už má finální design lanovky na Ještěd, model inspiraci filmovou tvorbou Mistra Theodora Pištěka nezapře
AKTUALIZOVÁNO: Liberec už ví, jak bude vypadat nová lanovka na Ještěd. Technické řešení počítá s jednou velkou kabinou na dvou lanech. Její podobu navrhlo studio Anna Marešová designers. Nová lanovka má evokovat přistávající UFO, proto bude mít ve spodní části speciální osvětlení. Inspiraci autorka našla v české sci-fi tvorbě, například ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem s úžasnou výpravou od výtvarníka Theodora Pištěka.
Inspiraci autorka našla v české sci-fi tvorbě, například ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem s úžasnou výpravou od výtvarníka Theodora Pištěka. První návrhy, jak by mohla budoucí lanovka vypadat, designérka představila vedení radnice a veřejnosti začátkem loňského prosince.
O několik dnů později pak zastupitelé města na svém zasedání vybírali mezi dvěma návrhy, které se lišily v detailech. Nakonec většina z nich dala svůj hlas variantě s organickou vlnitou linií podlahy a střechy. Na designérském studiu pak bylo, aby dopracovalo některé drobné připomínky a předložilo definitivní návrh. Rada města zároveň minulý týden schválila návrh Kanceláře architektury města (KAM) na změnu formátu soutěže na budoucího dodavatele nové stavby. Původně chtěla jít cestou design and build (vyprojektuj a postav). Aktuálně ale prosazuje klasický typ veřejné soutěže, kdy se nejprve dává výběr na projektanta, který zpracuje dokumentaci. Zároveň vznikne časový prostor pro další jednání o možných spoluinvestorech a partnerech stavby.
„Práce designérky Anny Marešové a jejího týmu je téměř u konce. Výsledek považuji za fantastický a jsem z něj nadšený. Věřím, že ´naživo´ bude lanovka ještě atraktivnější než na vizuálech. A že si ji oblíbí jak místní, tak turisté,“ říká primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Podle předběžné ekonomické analýzy z roku 2024 si vybudování nové lanovky vyžádá investici 360 až 440 milionů korun. Autoři studie předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by měla přepravit až půl milionu cestujících ročně. Původní kabinová lanovka dokázala před tragickou nehodou v říjnu 2021 přepravit za dvanáct měsíců zhruba čtvrt milionu lidí.
Finální návrh budoucí lanovky odkazuje na nadčasovost hotelu a vysílače Ještěd. Design a celková podoba kabiny má podle autorky Anny Marešové evokovat přistávající UFO. Inspiraci při práci našla v české sci-fi tvorbě, například ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem s úžasnou výpravou od Theodora Pištěka.
„Je pro nás neskutečná čest být součástí takového projektu a moc si vážíme důvěry, kterou jsme dostali. Vždycky nám záleží na uživateli a konkrétním prostředí. V tomto případě nás logicky inspirovala ikonická architektura budovy hotelu a vysílače Ještěd. Naše lanovka je minimalistická, praktická a technologicky vyspělá. Do lanovky jsme navrhli i malý průhled v podlaze, a právě díky němu nás napadl jemný, hravý detail se světlem, který odkazuje na české sci-fi z 60. a 70. let. Ve výsledku nám jde ale o jediné – aby si lidé lanovku oblíbili, aby pro ně každá jízda byla příjemným a výjimečným zážitkem. Upřímně se těším, až se návrh začne proměňovat ve skutečnost a my u toho budeme moct být,“ říká designérka Anna Marešová.
Nad ještědskou strání se tak zhruba za pět let bude vznášet jedna velkokapacitní kabina s maximálním zatížením do sto lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj. Vzhledem k výjimečnosti Hubáčkovy stavby na vrcholku hory je podle náměstka primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiřího Janďourka unikátní design budoucí lanovky zcela na místě.
„Bude to pecka! Jsem nadšený a do smrti budu rád, že jsem byl u toho a měl šanci projekt přípravy budoucí, unikátní, podoby lanovky vést a dohlížet na něj. Jednoduchost, elegance, nadčasovost a pochopitelně praktičnost. To vše autorka, ve spolupráci s námi, dokázala do finální podoby dostat. Díky zvolené technologii i typu lanovky se povedlo otevřít pohled na objekt legendárního Ještědu, což je další bonus. Jsem přesvědčený, že až ji lidé uvidí, a hlavně se s ní svezou, tak se do ní zamilují a začnou ji stejně jako Ještěd vnímat jako plnohodnotný symbol našeho města,“ říká náměstek primátora Jiří Janďourek.
LB/Jana Kodymová
Visutá lanovka s jinou technologií a delší trasou nahradí starou, jejíž kabina se zřítila na podzim 2021
Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly ji Liberci za 38,6 milionu korun. Město chystá výstavbu nové lanové dráhy, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.
Výstavba lanovky nezačne dříve než v roce 2026. Město teprve připravuje soutěž na výběr projektanta, který zpracuje dokumentaci, na což bude mít zhruba rok. Podle předběžné ekonomické analýzy z roku 2024 si vybudování lanovky vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři studie předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by měla lanovka přepravit až půl milionu cestujících ročně. Původní kabinová lanovka dokázala před tragickou nehodou přepravit ročně zhruba čtvrt milionu lidí.
čtk
Fotogalerie: 1. smutná vzpomínka na havárii lanovky, 2. vizualizace interiéru nové lanovky, 3. původní kabina, která jezdila na Ještěd před havárií, 4. nová kabina ve stanici. Vizualizace poskytlo Statutární město Liberec, fotografie jsou z archivu.