Kraj a Liberec pokračují v úsilí vybudovat v prostoru vlakového nádraží terminál veřejné dopravy
Liberecký kraj a město Liberec se dohodly na spolupráci při vybudování přestupního terminálu veřejné dopravy na vlakovém nádraží, na místě současného autobusového nádraží by měl vyrůst parkovací dům pro 800 automobilů. O podobě budoucího dopravního uzlu, který propojí železniční a autobusovou dopravu s MHD a osobní dopravou, by měla rozhodnout architektonická soutěž. Novinářům to dnes řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt Jiří Janďourek s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla. Město pak pokračovalo v přípravě výstavby terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Záměr ale před dvěma lety předalo město kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj odstoupil. Za přípravu projektů už město a kraj utratily bezmála 20 milionů korun. "Původní návrh byl sice zajímavý, nicméně autobusové nádraží bylo v podzemí a mělo tak málo nástupišť, že by pro příměstskou dopravu nestačilo," řekl hejtman.
Společný projekt takzvané "Central Station" počítá s využitím nádražní budovy libereckého nádraží jako zázemí nejen pro cestující na železnici, ale také pro autobusovou dopravu. Budova, která dnes není plně využita, by se měla stát centrem terminálu. Podmínkou pro uskutečnění projektu je ale zrušení první koleje, která se už léta prakticky nepoužívá. Právě na jejím místě by měl být prostor pro odjezdy autobusů, příjezd by byl z druhé strany. Stanice by tak umožnila cestujícím pohodlný přestup z vlaků do autobusů a také do MHD.
"Právě tímto směrem se ubírá Evropa a tvoří integrované dopravní uzly. Přinést by to mělo velký komfort pro cestující a také velkou přehlednost a podle mého i kvalitu cestování," řekl již dříve ČTK Janďourek. Podobné terminály slouží třeba v Pardubicích, německém Zhořelci nebo Drážďanech.
Zda se projekt podaří realizovat, bude záležet i na Správě železnic, jednání by se podle Půty měla uskutečnit v květnu. Stavba přijde na stamiliony korun, kraj a město na ni chtějí žádat dotace z Evropských fondů, bez nich ji není možné uskutečnit. Pokud vše dobře půjde, mohl by terminál sloužit do deseti let.
čtk
Předpokládaný harmonogram spolupráce se statutárním městem Liberec na vybudování terminálu veřejné dopravy a parkovacího domu:
Etapa I: 2021–2025
- výstavba parkovacího domu v lokalitě stávajícího autobusového nádraží
- rekonstrukce URANU
- zrušení stávajících buněk
- budování zázemí autobusového nádraží v prostoru URANU
Etapa II: 2025–2030
- sloučení autobusového a vlakového nádraží
- vybudování obslužné komunikace včetně související infrastruktury a kvalitního veřejného prostoru před a za hlavní budovou železničního nádraží
- rekonstrukce tunelu a následná rekultivace území po autobusovém nádraží
- vznik centrálního parku nad tunelem
- vybudování veřejných prostor v okolí terminálu
Etapa III: 2030–2032
- rozšíření odbavovací haly, budovy administrativy či prostorů pro parkování
- dostavba městských bloků v oblasti parkovacího domu
- výstavba hřiště u parku nad tunelem
LK/Filip Trdla