Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec bude ručit za sedmdesátimilionový úvěr dopravního podniku, z něj se zaplatí oprava tramvajové tratě

30.10.2025 | 20:02

Liberec bude ručit za sedmdesátimilionový úvěr svého dopravního podniku (DPMLJ). Z něj dopravce zaplatí letos provedenou opravu tramvajové tratě v Riegrově ulici u zoo. Záruku za úvěr s pětiletou splatností dnes schválili jasnou většinou městští zastupitelé. Proti byl opoziční zastupitel Jaromír Baxa (LOL).

masarykova tr
Archivní foto

"Bez dlouhodobější vize zvyšujeme zadlužovaní dopravního podniku," řekl Baxa.

Město ručí i za většinu předchozích úvěrů DPMLJ. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) už dříve ČTK řekl, že s tímto úvěrem celkové zadlužení dopravního podniku se základním kapitálem 785,7 milionu korun vzroste na 600 milionů. "Dalších 100 milionů korun si chce (DPMLJ) půjčit příští rok," řekl primátor. Další peníze poslouží podle něj na navazující opravu tramvajové tratě, konkrétně od jezírka k muzeu v Masarykově ulici.

Stamiliony bude dopravní podnik potřebovat navíc i na rekonstrukci druhé větve páteřní trati, jež vede z centra pod Ještěd. Kromě rekonstrukcí tramvajových tratí je další výraznou položkou nákup elektrobusů. Ke splnění legislativních podmínek DPMLJ potřebuje mít 60 těchto vozidel do konce roku 2030, zatím jich má šest.

Ve svém plánu rozvoje počítá dopravní podnik do roku 2030 s investicemi přes 5,7 miliardy Kč. Na všechny peníze nemá. Předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek dnes na jednání zastupitelstva uvedl, že bude na městu najít řešení. Například u elektrobusů zatím nedostatek peněz městský dopravce řeší nákupem použitých vozidel. "Jsou to second hand, takto ale nelze postupovat donekonečna," dodal.

Nad velkými investicemi svého dopravce chce mít radnice do budoucna větší kontrolu. Proto plánuje změnu stanov DPMLJ tak, aby každoročně předkládal v listopadu akcionářům, což jsou města Liberec a Jablonec, svůj plán investic pro příští rok. A pokud se v průběhu roku objeví nějaká další investice nad 50 milionů, tak by měl mimořádně předložit i ji. Změnou stanov se bude zabývat listopadová valná hromada DPMLJ.

Dopravní podnik možná čeká příští rok změna v představenstvu. Na jaře skončí mandát dvěma z jeho tří členů, kteří v něm jsou od roku 2018. Jde o Michala Zděnka a místopředsedu Václava Sosnu. Na tyto posty dozorčí rada DPMLJ nejspíš vypíše výběrové řízení.

Dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, minoritním vlastníkem s 0,38 procenta akcí je Jablonec. Firma zaměstnává 450 lidí a zajišťuje městskou hromadnou dopravu v krajském městě, do okolních obcí a také tramvajové spojení do Jablonce. MHD v Jablonci firma od roku 2019 nezajišťuje.

Loni skončilo hospodaření DPMLJ ziskem 615.000 Kč. Náklady firmy přesáhly 788 milionů, z jízdného a dalších vlastních příjmů byla schopná pokrýt jen zhruba třetinu. Většinu zbývajících příjmů tvořily kompenzace, jež dostal dopravce od kraje a měst. Nejvyšší částku zaplatil Liberec, a to 434 milionů Kč. Loni se autobusy a tramvajemi v Liberci svezlo přes 39 milionů cestujících, meziročně zhruba o 600.000 víc.

čtk