Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec má na rok zapůjčenou historickou tramvajovou soupravu z Prahy. Na koleje vyrazí jen ve svátek

26.03.2024 | 16:00

Do tramvajové vozovny v Liberci dnes z Prahy dorazila historická tramvajová souprava z první třetiny minulého století. Provozuschopný motorový a vlečný vůz zůstanou v Liberci zhruba rok a svézt se jimi budou moci příležitostně i cestující.

tramvaj 6OLdIRma
Foto: Artur Irma

ČTK to dnes řekla mluvčí libereckého dopravního podniku (DPMLJ) Martina Poršová. "Zařadíme je do provozu na sváteční historické jízdy," řekla.

Foto: Artur Irma

Historickou soupravu zapůjčil do Liberce pražský dopravní podnik (DPP). "S kolegy z pražského podnikového muzea dlouhodobě spolupracujeme, nezanedbatelná je jejich pomoc při rekonstrukcích historických tramvají v Liberci, ať již v podobě konzultací či poskytnutím náhradních dílů. Je to ocenění naší činnosti, že nám soupravu do Liberce zapůjčí na celý rok," řekl předseda spolku Boveraclub Tomáš Krebs. Spolek v Liberci zajišťuje historické jízdy.

Pražský dopravní podnik se zapůjčením obou vozů souhlasil i díky tomu, že ve svém muzeu MHD ve Střešovicích zahájil před měsícem za více než 122 milionů výstavbu nové výstavní haly pro historické autobusy a silniční pracovní vozidla. "Probíhající stavba tak omezila prostor a provoz pro tramvaje z expozice," dodala Poršová.

Foto: Artur Irma

Liberec má zapůjčený motorový vůz vyrobený firmou Ringhoffer v roce 1915 a vlečný vůz od stejné firmy z roku 1930. "Celou dobu jezdil ten motorák v Praze. Je to takový klasický pražský ringhoferák. Tento typ dojezdil 9. května 1974, tedy v době, kdy zahajovalo provoz metro. Podobný vůz má třeba muzeum v Amsterdamu anebo ve Velké Británii," řekl Krebs.

Oba zapůjčené vozy jsou od roku 1991 v pražské flotile historických tramvají určených pro pravidelný a komerční provoz, v Liberci budou jezdit poprvé. "U nás takové nemáme," dodal Krebs. Nadšenci z libereckého Boveraclubu, kteří úzce spolupracují s libereckým dopravním podnikem, se renovaci historických vozů využívaných ve veřejné dopravě věnují přes 35 let. Mají ve sbírce osm tramvají s třemi vlečnými vozy a dva autobusy. Asi nejznámější z flotily Boveraclubu je Bovera z roku 1929, která bývá nasazována také na historické jízdy.

Foto: DPMLJ

Se soupravou zapůjčenou z Prahy bude Boveraclub jezdit o státních svátcích a o letních prázdninách při sobotních výletních jízdách. Liberecký dopravní podnik ji navíc využije při zářijovém Dnu otevřených dveří.

čtk