Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecká Magna se krize nebojí, každoročně investuje do výroby i vývoje

30. 05. 2019 | 13:28

Liberecký výrobce plastových dílů pro osobní i nákladní automobily Magna Exteriors (Bohemia) se krize nebojí. Firma investovala loni a letos více než miliardu korun do rozšíření výrobního závodu v Liberci, stamiliony dává každoročně do vývoje nových produktů. Nosným výrobkem jsou nárazníky, kterých tu ročně vyrobí 2,5 milionu. Od září by se díky investicím do rozšíření měla výroba zvýšit o více než třetinu. Magna pak bude schopna vyrobit až 3,5 milionu nárazníků ročně, řekl dnes novinářům ředitel libereckého závodu Miroslav Frontz.

 

robot-2791671 1280
Ilustrační foto

Magna má zakázky zajištěné na několik let dopředu, s rozvojem elektromobility se firmě otevírá cesta k dalším produktům. Trendem je snižování hmotnosti automobilů, což nahrává právě dodavatelům plastových dílů. "V současné době rozbíháme unikátní linky na lepení plastových pátých dveří a lepení spoilerů," uvedl vedoucí rozvoje Tomáš Radosta. Zdejší vývojáři už pracují na dalších plastových dílech pro automobily, jako jsou přední a zadní kapoty, střešní díly nebo dveře.

V Liberci se už rozjíždí výroba pátých dveří pro Toyotu Supra, které jsou nejen plastové, ale mají unikátní rám, který vyvinuli právě v Magně. "Není tam žádný kovový komponent. Rám tvoří polyuretanová kostra opletená skelnými, karbonovými nebo aramidovými vlákny," doplnil Frontz. Jde o patentovanou technologii, která je podle ředitele velmi dobře použitelná i u dalších produktů. Firma nyní dokončuje vývoj pátých dveří pro Volkswagen Transporter, kde je použit stejný rám. Jedná i s dalšími automobilkami.

Magna patří k největším zaměstnavatelům v Liberci, má více než 70letou tradici. Podnik zaměstnává zhruba 1800 lidí, z toho 15 procent jsou agenturní pracovníci. Počet zaměstnanců se navzdory zvyšování výroby výrazně nemění, je to především díky investicím do robotizace a racionalizace výroby. Magna mimo jiné vybudovala plně automatizovaný sklad nárazníků. "Ve výrobě už máme 111 šestiosých robotů, což ve třísměnném provozu ušetří minimálně 500 lidí," poznamenal Radosta. Díky masivnímu používání robotů ve výrobních podnicích se podle něj snižuje i jejich cena, investice se tak i díky výraznému růstu mezd do dvou let vrátí.

Liberecká Magna Exteriors (Bohemia) je od roku 2009 součástí nadnárodní skupiny Magna, která má závody v 25 zemích po celém světě. Největším zákazníkem je skupina Volkswagen, díly ale v Liberci vyrábějí i pro vozy Nissan, Jaguar nebo Mercedes. Podle finančního ředitele Pavla Cejna dosáhl loni liberecký podnik tržeb bezmála 300 milionů eur (7,7 mld. Kč) a hospodaření bylo ziskové. Pro letošní rok plánuje firma tržby kolem 310 milionů eur (osm mld. Kč), v příštím roce by se díky novým zakázkám zejména pro BMW měly dostat na 350 milionů eur (devět mld. Kč).

čtk