Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecké Šaldovo divadlo uvede po půlstoletí jako první na světě operní verzi Maryši z roku 1939

16. 05. 2025 | 5:00

Liberecké Šaldovo divadlo uvede operní verzi dramatu Maryša, jako první na světě po půlstoletí. Jde o takřka zapomenuté dílo Emila Františka Buriana z roku 1939. V režii Lindy Hejlové Keprtové bude mít inscenace na velké scéně libereckého divadla premiéru tento pátek. Právě režisérka dílo "objevila". Novinářům řekla, že uvedení této opery považuje za svůj splněný sen.

maryša3
Operní drama Maryša, foto: Artur Irma

"Česká opera je mému srdci velmi blízká a z toho vychází, že když člověk putuje tou dramaturgií, tak objevuje úplně náhodně díla, která nikdy neviděl a některá ani neslyšel a zná je jenom jako encyklopedické heslo. To bylo i s Maryšou," řekla Hejlová Keprtová. S úryvkem této opery se setkala náhodou před lety v Mahenově knihovně v Brně, když si tam pustila starou gramofonovou desku. Dalším pátráním zjistila, že existuje jediná nahrávka, která se dochovala jako televizní inscenace z 80. let minulého století.

Operní drama Maryša, foto: Artur IrmaTato poslední Burianova opera měla podle dobových recenzí sice úspěšnou premiéru v Brně v roce 1940, ale divadla ji poté uváděla jen zřídka, naposledy v roce 1974 Tylovo divadlo v Plzni. Proč poté nikdo další, Hejlová Keprtová netuší. "Nemám pro to vysvětlení," řekla.

V Liberci se k této opeře vrací operní soubor podruhé, předchozí nastudování je z roku 1963. "Ta opera je nesmírně zajímavá, nesmírně dramatická a samozřejmě i nesmírně náročná. Je to velká výzva pro celý soubor," řekl vedoucí souboru Karol Kevický.

Operní drama Maryša, foto: Artur IrmaPodle dirigenta představení Zbyňka Müllera hudebně toto Burianovo dílo vyznívá temně, agresivně, útočně. "Jako dirigent jsem zvyklý pracovat s orchestrem mimo jiné na kultivovaném, ušlechtilém zvuku, a tak mě při zkouškách na Maryšu zprvu znepokojoval malý počet míst, kde je právě takový zvuk žádoucí," uvedl.

Příběhově se operní verze od divadelní hry bratří Mrštíků neliší. Maryša je dcerou bohatého sedláka Lízala a miluje Francka, synka z chudé rodiny. Otec má ale pro Maryšu vyhlédnutého jiného ženicha, bohatého mlynáře Vávru, a přes odpor ji donutí ke svatbě. Soužití Maryši s Vávrou postupně směřuje k tragickému vyústění.

Operní drama Maryša, foto: Artur IrmaHejlová Keprtová vnímá příběh Maryši jako symbol nerovnosti mezi mužem a ženou, která nemůže o sobě svobodně rozhodovat. A zároveň také jako generační téma. "Morálka, pravidla, řád - to vše se v rodinách dědí z generace na generaci, a to i v naprosto pokřivených podobách. A někdy se té zakleté spirále musí říci dost," uvedla.

Čin Maryši tím ale obhajovat nechce. "Maryša je vrah. Nemůžeme obhajovat její čin, protože nemůžeme říct, že nemůže nést vinu. Tu nese. A pro mě ten klíč je v tom, že ona vinu nese ne proto, aby očistila sebe, protože ten její život už zkrátka začal tragédií a tragédií skončí, ale aby pomohla další generaci," dodala.

Operní drama Maryša, foto: Artur IrmaV roli Maryši se představí Lívia Obručník Vénosová, jejího otce ztvární Michal Lehotský a matku Věra Poláchová Kavanová. Vávru bude hrát a zpívat Pavel Klečka a Francka Bence Szabó.

čtk