Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Lidé z Františkova nechtějí napojení areálu slévárny v Ostašově na Švermovu ulici

26. 03. 2021 | 18:03

Lidem z liberecké čtvrti Františkov se nelíbí, že by po revitalizaci měl být bývalý areál slévárny v Ostašově dopravně napojený na rušnou Švermovu ulici. Podle předsedy osadního výboru pro Františkov Borise Pleštila se obávají zejména nárůstu kamionové dopravy. Podle města by mělo jít o dočasné řešení, než se vybuduje takzvaná Nová Karlinská.

slévárna 2604 slevarna sotasov demolice
Foto - zdroj: investujpodjestedem.cz

Pro tu ale zatím není hotová ani projektová dokumentace. Pleštil navrhuje, aby byl průmyslový areál dočasně napojený přes ulici Domky k obchodně průmyslové zóně Sever. Podle vedoucího odboru správy veřejného majetku v Liberci Lukáše Hýbnera ale není možné úzkou silnici v této ulici zmodernizovat kvůli blízkosti letiště.

Bývalá slévárna v Ostašově je asi největším průmyslovým brownfieldem v Liberci. Revitalizaci areálu připravuje Finapra Development, dopravní napojení areálu řeší ve spolupráci s městem. V první fázi by se měla vybudovat silniční spojka na Švermovu ulici. Rušný provoz je v této ulici už nyní. Podle dopravního průzkumu z roku 2016 tudy projede denně skoro 12.000 aut. "Čtyřicet procent aut tam jezdí o 30 kilometrů rychleji a víc, než by mělo," uvedl Pleštil. Ve špičkách je navíc Švermova ulice v pracovních den obtížně průjezdná, od křižovatky s Žitavskou a Jungmannovou ulici se ve směru od Ostašova čeká ve frontě i 20 minut. Náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj) ale neočekává, že by dopravu v této ulici měl revitalizovaný areál nějak výrazněji zatížit.

Opoziční zastupitel Jindřich Felcman (Změna pro Liberecký kraj) si to nemyslí. Na základě různých metodik spočítal, že zatíženost této ulice stoupne o 400 až 600 nákladních aut denně. Vadí mu také, že by se areál měl napojit na ulici, jež vede obytnou zónou. "Přímo u ulice je základní škola, jsou tam bytové domy, úzké chodníky a pohybují se tam denně stovky, možná tisíce lidí, protože tam mají zastávku, obchod, školu, cestu do města," uvedl Felcman. Stejně jako Pleštil by za řešení považoval dočasné napojení areálu přes ulici Domky kolem letiště k nákupní zóně v Růžodole na průtah přes takzvaného sněhuláka. Míní, že by nebylo nijak složité a drahé rozšířit úzkou ulici Domky, kde se nyní místy nevyhnou ani dvě protijedoucí osobní auta. Vedoucí městského odboru správy veřejného majetku to nepovažuje za reálné řešení. "Podle vyjádření úřadu pro civilní letectví by komunikace musela být zahloubená po úroveň terénu vzletové a přistávací dráhy libereckého letiště, a to i veřejné osvětlení," uvedl Hýbner. Splnění této podmínky by si podle něj vyžádalo stovky milionů korun. O napojení bývalé slévárny není definitivně rozhodnuto. Liberečtí zastupitelé se takzvanou plánovací smlovou, která toto řeší, budou zabývat na konci dubna.

čtk