Městské spoje z Liberce a Jablonce do Bedřichova nahradí krajské autobusy
Městské autobusové spoje z Liberce a Jablonce nad Nisou do jizerskohorských středisek Bedřichov a Janov nad Nisou by měla za dva roky nahradit krajská autobusová linka. Vzniknout má ze současné jablonecké linky 101, kterou kraj převezme a prodlouží ji z Liberce přes Bedřichov, Janov a Jablonec nad Nisou až do Rychnova u Jablonce. Vzniknout by tak měla nová páteřní autobusová linka, řekl dnes ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Bedřichov a Janov jsou oblíbenými rekreačními středisky v Jizerských horách, kam míří tisíce turistů v zimě na lyže, v létě za pěší a cykloturistikou. Z Liberce tam jezdí linka MHD 18, z druhé strany z Jablonce nad Nisou linka 101. Liberecký kraj navíc z Liberce do Bedřichova vypravuje v zimě skibusovou linku 145. "Ta linka 101 už jezdí, jen by došlo k jejímu přetrasování. Podnět přišel z Bedřichova, že by jim vyhovoval jiný model i v návaznosti na Liberec," doplnil jablonecký primátor Miloš Vele (ODS).
Liberecké, jablonecké a krajské zastupitelstvo by měla schválit memorandum o společném postupu. "Začínat by ta linka měla v Rychnově, pojede přes Jablonec, Janov, Bedřichov a zase druhou stranou zpátky do Liberce, bude to mít různé varianty. Bude ale potřeba vysoutěžit dopravce a domluvit společné financování, protože to částečně nahradí i MHD v obou městech. Je to model, jak to udělat co možná nejlépe pro cestující a také co nejlépe pro rozpočty všech tří subjektů," dodal Půta.
Podobný model společného financování veřejné dopravy, na němž spolupracuje kraj a obě statutární města, funguje například na tramvajové lince mezi Libercem a Jabloncem. Zahájení provozu nové páteřní linky 101 až v roce 2028 souvisí podle Veleho s provozem MHD v Jablonci nad Nisou, kterou od února 2023 zajišťuje společnost ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport. Zakázku získal dopravce ve veřejné soutěži na pět let, smlouva bude končit 31. ledna 2028. V soutěži na další období by tak už linka 101 zahrnuta nebyla.
Rozsah veřejné dopravy, kterou na svém území financuje Liberecký kraj, se s každým rokem rozšiřuje. S novým jízdním řádem loni v prosinci se rozsah rozšířil zhruba o dvě procenta, zkušebně kraj nabízí třeba taxibusy. V rozpočtu má Liberecký kraj letos na financování regionálních autobusů, vlaků a tramvajové linky do Jablonce 1,223 miliardy korun, zhruba o 3,6 procenta víc než loni. Hlavním důvodem růstu nákladů jsou vedle dalších spojů také rostoucí mzdy řidičů a vyšší náklady na pohonné hmoty.
čtk