Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Některé pozemky pro silnici do průmyslové zóny jih dá kraj vyvlastnit, s majiteli se na odkupu nedohodl

30.10.2025 | 18:46

Za výkup pozemků pro připravovanou silnici, která má napojit jižní průmyslovou zónu v Liberci na hlavní tah I/35, už Liberecký kraj zaplatil téměř 77 milionů korun. Některé pozemky ale musí dát vyvlastnit, s majiteli se na odkupu nedohodl, cena se jim zdála nízká, řekl dnes ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Ve druhé polovině příštího roku chce kraj žádat na projekt stavební povolení, práce by pak mohly začít v roce 2027.

krizovatka4
Foto: Artur Irma

"My v posledních šesti letech pracujeme na projektové dokumentaci na zpřístupnění průmyslové zóny jih. Nová silnice by měla významně ulevit ulici České mládeže, která je ve špičkách přetížená. Nová komunikace vede přes celou řadu pozemků soukromých vlastníků, s velkou částí z nich jsme se už domluvili. Vykupujeme průběžně pozemky, které ke stavbě nové silnice potřebujeme, kde dohoda není možná, přistupujeme podle liniového zákona k institutu vyvlastnění," doplnil hejtman.

Kraj podle Půty potřebuje pro stavbu získat zhruba 800 metrů čtverečních z jednoho pozemku, silnice se sice nedotkne rodinného domu, který v sousedství stojí, nebude v něm ale možné kvůli blízkosti silnice bydlet. Na zálohu vyvlastnění má kraj připraveno přes 11 milionů korun, vlastníci ale s nabídkovou cenou nesouhlasí. "Já rozumím tomu, že standardním procesem se někteří z těch vlastníků nemohou dostat k částkám, které by jim umožnily vystavět nějakou novou nemovitost, institut vyvlastnění jim to umožňuje," řekl Půta.

Průmyslová zóna Liberec - Jih patřila rozlohou 125 hektarů k největším soukromým investicím svého druhu v Česku. Jejím investorem byla Investorsko inženýrská společnost. Podmínkou pro investora bylo, že v případě naplnění zóny z 50 procent musí vybudovat druhou příjezdovou cestu, což se ale nestalo, před deseti lety firma zkrachovala. Dnes v zóně pracují tisíce lidí a ulice České mládeže, která ji spojuje s I/35, kapacitně nestačí, denně po ní projede až 17.000 aut.

Nová silnice by měla být zhruba 1,4 kilometru dlouhá a počítá s ní městský územní plán. Stavba má i své odpůrce. Radnice ale v minulých letech prověřovala zhruba deset tras a odborníci vybrali variantu, která je s ohledem na zásahy do krajiny, vlastnictví i technické řešení nejlepší. Náklady na stavbu silnice odhaduje kraj na 400 až 450 milionů korun. "Čím déle bude příprava trvat, tím ta stavba bude nákladnější," poznamenal Půta, který věří, že se na ni podaří získat státní dotaci.

Stát podle Půty před čtvrt stoletím podporu pro stavbu druhé silnice slíbil. "Myslím, že to sliboval premiér (Miloš) Zeman, když lákali japonského investora Denso, aby přišel právě do Liberce. Bylo to v roce 1999. Já věřím, že stát, až to vyprojektujeme, tak se v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury k tomu přihlásí. Jsem ale realista, tak myslím, že když dostaneme třeba polovinu těch nákladů, budeme spokojeni," dodal liberecký hejtman.

čtk