Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát přes 80 miliard korun. Vlaky tam budou moci jezdit až 200 km/h

28. 03. 2025 | 13:00

AKTUALIZOVÁNO:  Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů víc než 80 miliard korun. Po dnešním jednání se zástupci Správy železnic, ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a společnosti Valbek to novinářům řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

vlakIlustr1
Ilustrační foto z FB Správa železnic

Spojení Praha Liberec je součástí sítě TEN-T comprehensive (globální) jak pro osobní, tak pro nákladní železniční dopravu. Studie proveditelnosti pro železniční napojení Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice byla schválená Centrální komisí ministerstva dopravy 30. května 2023. Studie proveditelnosti pro daný úsek je schválena ve variantě 200PF. Pro tuto variantu je zajištěna územní ochrana, včetně přeložky tratě v Hodkovicích nad Mohelkou (varianta 200PFJ). 

TZ Liberecký kraj

Odhadované náklady se podle něj za posledních šest let v souvislosti s růstem cen stavebních prací a materiálů zvýšily zhruba o 60 procent. Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut.

Podle ředitele přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara bude nová trať z velké části dvoukolejná a elektrifikovaná a počítá s řadou přeložek, což by mělo umožnit zvýšit rychlost až na 200 kilometrů v hodině. "Součástí projektu je také elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku a zkapacitnění spojení do Dvora Králové nad Labem," řekl. Samostatným projektem je modernizace železniční stanice v Liberci, která by se měla proměnit v dopravní terminál, který propojí železniční dopravu s autobusovou a MHD.

Železniční trať z Liberce na Prahu vybudovali stejně jako většinu tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Trasa do Prahy je jednokolejná a cesta do hlavního města dnes z Liberce trvá 160 minut. O úpravách trati na Prahu se hovoří léta, od roku 1990 bylo zpracováno 16 studií. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.

Ilustrační foto z FB Správa železnic

Po modernizaci trati by se cesta do Prahy měla zkrátit na 68 minut, i proto je pro Liberecký kraj lepší železniční spojení na Prahu, ale i do sousedního Polska a Německa, prioritou. Zlepšit by to mělo také dostupnost příhraničních oblastí Frýdlantska, což má podpořit jejich rozvoj. Liberecký kraj musí kvůli modernizaci spojení změnit územní dokumentaci, v dubnu by se proto mělo uskutečnit jednání s dotčenými obcemi na trase. "Krajští zastupitelé budou o změně dokumentace jednat na konci dubna," dodal hejtman.

Stavba nového spojení by měla podle odhadů začít v roce 2028, hotovo má být v roce 2035. V nejbližší době by měla Správa železnic, Liberecký kraj a Liberec vyhlásit veřejnou soutěž na architektonickou studii přestavby liberecké železniční stanice a nejbližšího okolí, podmínky soutěže už schválila Česká komora architektů. "Budeme v rámci té soutěže řešit nejenom samotné nádraží, ale taky dopravní terminál a okolí včetně budovy Skloexportu," dodal Půta.

čtk