Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ohlédnutí za Crystal Valley Week 2023: Liberec vzdal hold sklářům ve velkém stylu

Teprve druhý ročník sklářského festivalu Crystal Valley Week nalákal do krajského města tisíce návštěvníků, nejen Liberečanů, ale i turistů, z Česka a zahraničí. Svátek skla nabídl možnost vyzkoušet práci sklářů vlastním rukama, vidět ji na výstavách, nakoupit nejen umělecké sklo, ale také představení sklářské, bižuterní a šperkařské tvorby v nezvyklých lokacích, například v botanické zahradě nebo Krajské knihovně a Liebiegově paláci. Velký zájem byl i o propojení světa skla a módy na akcích s ikonou českého módního světa Liběnou Rochovou.

sklo mullerova hrobka Nepojmenované
Mullerova hrobka, foto: Matyáš Gál

Festivalu se podle pořadatelů zúčastnilo na 20 000 návštěvníků. Jen na vernisáž dvou výstav v neorokokové kavárně Pošta jich přišlo najednou víc než 350, úplně plno bylo i v Paláci Liebieg na komentovaných prohlídkách výstavy precizně broušeného skla rodinné firmy Ladislav Ševčík ze Železného Brodu. „Celkem jsme jen na těch dvou prohlídkách měli víc než 400 návštěvníků. My jsme byli nadšení tím velkým zájmem o naši práci. Lidé se tam chvílemi ani nevešli, museli počkat. Povídali si s námi, na všechno se ptali. Ale chodili pak samozřejmě i mimo komentované prohlídky,“ říká Ladislav Ševčík. „Zájem byl neskutečný, přišli nám i návštěvníci ze Slovenska, z Německa, ze Španělska.“

Návštěvníky lákaly i jízdy historickou Křišťálovou tramvají T2R č. 17 z roku 1961 libereckého Boveraclubu, vyzdobenou společností Preciosa Components, nebo se zajímali o tvorbu středních škol na interiérových i venkovních instalacích v nově zrekonstruovaném Paláci Liebieg, tamtéž byly zcela zaplněné komentované prohlídky Preciosa Lighting, na téma restaurování historických lustrů. Zahraniční turisté zase vyhledávali elegantní expozici Lasvit a AJETO v Linserce. Tam je zajímala například vystavená skleněná trofej pro závod Tour de France nebo ikonická instalace Herbarium. V expozici AJETO hosté ochutnali i sklářské pivo – osmičku.

Botanická zahrada, foto: Artur IrmaVyvrcholením festivalu byl módní večer spojený se sklářskou tvorbou. Přehlídky Liběny Rochové a jejích 4 diplomantů z pražské UMPRUM uvedl David Sobotka. Hostem byl i sklář Jiří Pačinek, v jehož huti vznikaly skleněný objekty navržené právě absolventy UMPRUM. (Alex Gnidiákovou, Barborou Kotěšovcovou, Kristýnou Lovas Šenkýřovou a Tomášem Němcem.)

V depu Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou sledovalo módní show doplněnou videoprojekcí více než 400 lidí.

Další tisíce návštěvníků přišly do Krajské vědecké knihovny na dvoudenní prodejní výstavu bižuterie a šperku, i na Křišťálový trh na náměstí Dr. E. Beneše a jeho bohatý kulturní program. Zájem byl například o hru Ondřeje Glogara na skleněné hudební nástroje (Šlo na příklad o keltský Carnyx, jehož design vznikl v železnobrodské sklářské škole a nástroj následně vytvořila společnost Detesk. Poznámka autora.), o křest videoklipu k písni Sklo a následný koncert novoborského písničkáře Kuby Horáka a jeho dcery Aničky, ale především o fantastickou hudebně sklářskou performance „Máš to šel,“ ve které pod noční oblohou v centru Liberce skláři tavili přímo na pódiu sklo, hráli se žhavou sklovinou na bubny, nebo s ní bojovali sklářskými píšťalami jak středověcí rytíři při souboji mečem. Součástí festivalu byla i PechaKucha Night s tematickými hosty. (Ne)rozbitní, jak zněl název akce, zcela zaplnili kapacitu kina Varšava.

Křišťálový trh, foto: Matyáš Gál„Nečekala jsem, že už druhý ročník festivalu Crystal Valley Week zaznamená u návštěvníků tak velký úspěch,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje: „Festival se líbil i v loňském roce, ale letošní zájem je skutečně mimořádný. Je vidět, že se velká celoroční práce týmu Křišťálového údolí v tom nejlepším vrací. Pochopitelně, bez skvělé spolupráce s výrobci a externími spolupracovníky, ale také dobrovolníky a zástupci institucí a dalších míst, kde probíhaly jednotlivé akce, by se tak velký festival nedal zvládnout. Děkuji všem těm, kteří přiložili ruku k dílu a děkuji také návštěvníkům, že se nenechali odradit místy horším počasím, a ve velkém přišli. Podle ohlasů opravdu nelitovali. Je to pro nás výzva pro další ročník.“

David Pastva, ředitel Křišťálového údolí hodnotí také festival jako velmi úspěšný: „Zájem lidí o práci sklářů byl opravdu velký, celé město žilo sklem. Letos se skutečně povedlo ukázat to, že Liberecký kraj je v počtu tvůrců, kteří pracují se sklem, šperkem a bižuterií výjimečný v celosvětovém měřítku.“ Festival mají sice pořadatelé za sebou, některé z jeho částí ale mohou lidé dále navštívit, dodává Pastva: „Velká výstava v Kavárně Pošta, která představuje práci pětice sklářů a jejich následovníků i instalace připomínající české zapojení v úspěšném filmu Glass Onion, tak ty obě zůstávají až do 24. září. (Otevírací doba v Kavárně Pošta je od úterý do soboty 10 -18 hodin. Poznámka autora.)

Stejně tak je přístupná expozice Shluky/Clusters umělecké sklářky Vendulky Prchalové v Malé výstavní síni a k vidění je i tvorba dvojice sklářek s uměleckým jménem Penocze ve vitrínkách galerie Ahoj, Nazdar, Čau ve Frýdlantské ulici.“

Lasvit, komentovaná prohlídka, foto: Matyáš GálPodle Davida Pastvy zůstane také část výstavy Flora Glass, kterou představila Botanická zahrada ve spolupráci se společností Crystalex.

Ředitel zahrady Václav Lenk se spolu se zahradníky rozhoduje, kde sklo s florálními motivy mohou ponechat: „Zůstanou například na hladině nádrže v pavilonu leknínů. Jde nám jen o to, aby zahradníci mohli pracovat a ta křehká krása jim nepřekážela, ale máme radost, že nám Crystalex vyhověl a vzpomínka na Crystal Valley Week 23 v zahradě zůstane. Návštěvníkům se propojení skla s rostlinami moc líbilo. Rozhodně jsme pozorovali vyšší návštěvnost než je běžné.“ Jedná se i o skleněných květinách, které v rámci výstavy středních škol v Liebiegově paláci představila jablonecká Škola řemesel a služeb, i ty by mohly zdobit botanickou zahradu.

„Stejně tak můžou návštěvníci zoo vidět skleněné plameňáky z Hutě Pačinek, nebo obdivovat nejdelší skleněný žebřík na světě od bratrů Salanských, který zdobí Severočeské muzeum. V tomto případě jde shodně o instalace, které v Liberci zůstaly po prvním ročníku našeho festivalu,“ doplňuje David Pastva.

Mullerova hrobka, foto: Matyáš Gál„My jsme byli nadšení! Mně se ze všeho nejvíc líbilo setkání se skláři a s jejich pokračovateli v kavárně Pošta. Zapůsobilo na mně, že se to sklářství zvedlo z popela, to je fantastické!“ přizvukují si manželé Marta a Josef Tůmovi, kteří za festivalem přijeli z Prahy na šest dní do Liberce. „Prošli jsme všechno, co jsme zvládli. Líbilo se nám moc v ateliéru bratrů Salanských, byli jsme uchváceni sklem v botanické zahradě. Ševčík fantastický, lustry v Liebiegově paláci úžasné. Ale mě tam zaujaly ty školy, ty instalace jsou prostě skvělé. Hlavně, že tady u vás jsou pokračovatelé těch vynikajících sklářů. Jeli jsme dokonce i na výlet za sklem do Hrádku nad Nisou, tam se nám moc líbila skleněná instalace manželů Vágnerových,“ říká nadšeně návštěvnice festivalu. (V Hrádku šlo o skleněný umělecký objekt a složitý závěs z tisíců křišťálových čoček umístěný ve 100 let staré hrobce. Krátkodobou instalaci vytvořili Beaty a Daniela Vágnerovi ve spolupráci s městem a Bránou Trojzemí. Poznámka autora.)

Crystal Valley Week 2023 se zúčastnily tři střední školy, Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské ze Železného Brodu i z Kamenického Šenova, a jablonecká Střední škola řemesel a služeb. Studenti na výstavách předvedli, co se doposud naučili, obě sklářské školy představily i venkovní skleněné instalace. V parku Liebiegova paláce se zavěšená mezi stromy třpytí ocelová křídla dozdobená stovkami skleněných lustrových ověsů, na dalším stromě je zavěšená tvorba mladých sklářů ze Železného Brodu ve tvaru velkých koulí foukaných na huti.

Křišťálový trh, foto: Matyáš GálFestival přinesl i svařené víno, koledy a vánoční ozdoby – prostě Vánoční dům liberecké společnosti Decor by Glassor, která nabízela zdobení vánočních ozdob i perličkové tvoření s Rautisem z Poniklé.

Opravdu velký zájem byl i o broušení a foukání skla, šlo o stálý program festivalu na náměstí Dr. E. Beneše. Dva mistři brusiči Tomáš Bílek z Preciosa Lighting a Aleš Zvěřina z AZ Design ukazovali dětem a dospělým jak se sklem pracovat a nechali je i brousit skleněné destičky a mističky. Dvě sklářky u mobilní pece AJETO z Lindavy se také po celý týden nezastavily ani na chvilku, nabízely možnost foukání do sklářské píšťaly, nejmenší děti si mohly vyzkoušet tvarování žhavé skloviny mačkáním. Právě děti také po celý festival tvořily vizuál akce, festivalového draka. Lepily ho jako puzzle ze skleněných korálků. Tvořivé dílny navštěvovali malí i velcí i v Liebiegově paláci, v Krajské vědecké knihovně a v nové palačinkárně Pala-Waff, kde šlo o Tiffany techniku s umělci z prácheňského Studia Bystrodesign a na dalších místech.

Už nyní začaly přípravy na Crystal Valley Week 2024."Hledáme nové prostory, novinky v kulturním programu a chtěli bychom pozvat nově i zahraniční tvůrce. Samozřejmě bude většina sklářů lokálních, z Křišťálového údolí, ale rádi bychom přidali i ten mezinárodní prvek, může to být inspirativní pro všechny,“ říká Pastva s tím, že jeho tým se také soustředí na nejbližší akci, kterou je Víkend Křišťálového údolí. 14. – 15. října, kdy se pro návštěvníky otevřou desítky větších skláren, sklářských škol ale i soukromých ateliérů, včetně turnovského uměleckého družstva Granát, které v rámci oslav 70 let své existence ukáže vůbec poprvé svou výrobu návštěvníkům zblízka.

TZ/Lucie Fürstová