Pro liberecké Denso je důležitější automatizace než přechod na elektroauta
Na liberecké Denso nemá postupný přechod automobilového průmyslu na elektroauta zatím nijak zásadní dopad. Pro výrobce klimatizací do aut je mnohem důležitější téma automatizace procesů. ČTK to řekl personální ředitel podniku Denso Manufacturing Czech Jiří Heteš. Firma se zhruba 2500 zaměstnanci je největším podnikem v Libereckém kraji působícím v automobilovém průmyslu.
Podle Heteše přechod na elektroauta je zásadním tématem pro automobilky či firmy, které dodávají komponenty pro spalovací motory. "Klimatizace bude v autě, které má benzinový motor, naftový, elektrický. Bude víceméně v každém autě, a to že bude trošku jinak technicky provedena, to pro nás není až tak zásadní téma," uvedl Heteš.
K udržení konkurenceschopnosti je pro liberecké Denso důležitější postupná automatizace. "Jedna motivace k automatizaci je samozřejmě kvalita, náklady a konkurenceschopnost. Druhá motivace, myslím si, že v našich podmínkách stejně silná, je nedostatek lidí na pozici operátorů," uvedl. Podle něj jde o dlouhodobý problém a situace se stále zhoršuje. "Jak rostou možnosti mladých lidí jít dělat práci, která není manuální, dělat práci, která je pestřejší, tak potom ty pozice operátorů v sériové výrobě jsou na konci zájmů lidí, kteří vycházejí ze školy," uvedl. Postupující automatizace podle něj navíc na pracovníky ve výrobě klade větší nároky na technické znalosti a sehnat je na pracovním trhu je velmi obtížné. "Vychováme si je z našich operátorů, seřizovačů, technologů tím, že je průběžně připravujeme na nové technologie," dodal.
Na změny v autoprůmyslu a jiné požadavky firem na absolventy škol se snaží reagovat i liberecká univerzita. Třetím rokem například nabízí bakalářský program mechatronika, jehož součástí je i předmět elektromobilita a autoelektronika. "Novinkou od letošního roku je, že si budou moci studenti druhého ročníku tohoto programu zapsat předměty specializace na chytré technologie," uvedl pro ČTK mluvčí univerzity Radek Pirkl. Další novinkou podle něj je, že od tohoto akademického roku mohou absolventi bakalářského programu pokračovat v navazujícím dvouletém studiu.
Univerzita se také podílí s pražskou firmou Combatra na vývoji malého městského elektromobilu Fido. Jeho koncept cílí na mladé řidiče od 15 let či rozvážkové firmy. Práce na prototypu se podle Pirkla dokončují. "Pokud vše půjde podle aktualizovaného plánu, měli bychom vozítko představit v Liberci letos na podzim ve druhé polovině října nebo listopadu," dodal. Na projekt poskytla zhruba třicetimilionovou dotaci Evropská unie prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu.
čtk