Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rodí se šestá Formula Student, poprvé ji požene i elektřina. Jaké jméno dostane vytuněná kráska?

24. 05. 2024 | 5:00

Jaké ženské jméno dostane v pořadí šestá Formula Student, kterou právě dokončuje multifakultní tým studentů liberecké univerzity, zatím neprozradíme. Na odkrytí tajemství si totiž musíte počkat až do slavnostního představení 18. června od 10 hodin v Oblastní galerii Liberec. Už teď ale můžeme odhalit, že se „vytuněná“ kráska bude pyšnit několika novinkami a vylepšeními.

formuleTULtitul
Z loňského výjezdu liberecké formule na Ještěd. Foto: FS TUL Racing

Na okruzích ji mimo jiné kromě spalovacího motoru poženou poprvé i elektromotory. „Je to opravdu velká změna, ze zadokolky se stane čtyřkolka. Už loni jsme udělali první návrhy, provedli testování a letos motory zakomponujeme do předních kol formule. Velkou výhodu by to mohlo mít během zatáčení, kdy budeme schopni přenést výkon na vnější kolo, a tím získáme lepší manévrovatelnost. I když půjde o hybrid, monopost stále spadá do kategorie formulí na spalovací pohon,“ říká vedoucí týmu FS TUL Racing Ladislav Horálek z fakulty strojní.

Elektropohonu a elektrosoučástkám se musel přizpůsobit zástavbový prostor vozu především pod sedačkou. Díky konstrukci „subframe“ bude mnohem snazší vyndat v celku celý motor a provádět případnou údržbu. Letošní formule dostává také novou geometrii podvozku i zcela nový koncept zadního křídla. Monopost bude rovněž lehčí a kratší. Pilot bude mít díky úpravám lepší výhled z kokpitu. I tyto úpravy zlepší manévrovatelnost. „Věříme, že celkově zlepšíme ovladatelnost. Například od nové geometrie podvozku si slibujeme lepší odezvu na volantu,“ dodává Ladislav Horálek.

Dílna už brzy vydá nejnovější univerzitní monopost s elektrickým pohonem předních kol. Foto: Adam Pluhař

Monopost bude mít výkon téměř 100 koní a při maximálních otáčkách dokáže uhánět rychlostí 130 km/hodinu. Z nuly na sto vystřelí za čtyři vteřiny. Pilot bude mít k dispozici elektropneumatické řazení bez použití spojky a čtyři rychlosti. „Na závodech jsou tratě tak členité, že se v podstatě ani nedostaneme přes 100 kilometrů v hodině, takže vyšší rychlost ani nepotřebujeme. I tak je to ale pořádná rychlost a řidič bude muset mít přeci jen kuráž. Řidiče proto vybereme během speciálního testování na motokárách i na naší formuli. Na závody budeme potřebovat čtyři řidiče, abychom pokryli všechny dynamické disciplíny,“ přibližuje vedoucí týmu FS TUL Racing Horálek.

Letošní tým tvoří několik sekcí a čítá 43 členy, přičemž nechybí ani 5 dívek. Zastoupeny jsou všechny fakulty naší univerzity. Novou formuli letos čekají závody v Maďarsku a v Polsku.

V loňské sezóně se tým zúčastnil tří závodů. Formule Viktorie svištěla na okruzích v Mostě, na maďarském Hungaroringu a v chorvatském Grobniku. Monopost také poprvé v rámci propagační jízdy prověřila zimní silnice vedoucí na vrch Ještědu.

Dostavba nového monopostu z TUL běží na plné obrátky. Foto: FS TUL Racing

Stavba formule je velmi nákladná, přesahuje dva miliony korun a bez podpory univerzity a sponzorů by vývoj a stavba nebyly možné. „Zatím jsme na materiál, registraci na závody nebo díly vydali zhruba polovinu rozpočtu. Naši sponzoři jsou veškerým zdrojem podpory pro stavbu formule. Pomáhají nám nejen finančně, ale i věcnými dary nebo službami, především výrobou dílů. TUL nás zase především podporuje poskytováním prostorů, konzultacemi, agendou okolo potřebné administrativy a podobně,“ vypočítává za tým Vendula Složilová.

Formula Student je prestižní mezinárodní soutěž, které se účastní více než 500 univerzitních týmů z celého světa. Podle pravidel mezinárodní soutěže univerzitních týmů Formula Student musí každý rok závodit jiný vůz. Závody jsou rozděleny na statické a dynamické disciplíny, ze kterých tým získává určitý počet bodů. V první fázi statických disciplín každý tým prezentuje konstrukční řešení a vyspělost technické stránky svého návrhu. Na straně ekonomické se představuje business plán sériové výroby a analýza nákladů. V dynamických disciplínách se týmy utkají v akceleračních soubojích (sprint), průjezdu osmičkou (skid-pad) a autokrosu testující celkovou ovladatelnost vozidla. Vrcholem soutěže je vytrvalostní závod na 22 kilometrů zahrnující výměnu pilotů a sledování spotřeby.

TUL/Adam Pluhař, převzato z https://tuni.tul.cz