Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rozhodnuto. Česká komora architektů dala zelenou soutěži na budoucí dopravní terminál v Liberci

27.03.2025 | 15:15

Česká komora architektů (ČKA) odsouhlasila podmínky k soutěži na projekt budoucího dopravního terminálu, který má zásadně proměnit podobu centrální vlakové stanice v Liberci a v návaznosti na to má i významně zrychlit železničního spojení mezi krajským městem a Prahou.

 

LBnadražíOK
Archivní foto

Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu urbanistického, architektonického a dopravního řešení terminálu Liberec (přestupní uzel dálkové, regionální městské autobusové a vlakové dopravy), rekonstrukce stávající budovy vlakového nádraží, dále návrhu parkovacího domu a související dopravní a technické infrastruktury v rozsahu řešeného území. Prověřit měla také možnost stavby bytového domu nad parkovacím domem, rekonstrukci budovy Skloexprot na administrativní centrum pro výkon státní správy a samosprávy a objemový návrh dostavby okolních bloků.

„Česká komora architektů shledala, že podmínky jsou plně v souladu se Soutěžním řádem České komory architektů a že z hlediska ustanovení vnitřních předpisů ČKA nic nebrání autorizovaným architektům v účasti v soutěži,“ informovala ředitelka Kanceláře České komory architektů Dagmar Mošnerová.

Záměr postavit terminál v parametrech, které si město ve spolupráci s Libereckým krajem a Správou železnic ČR stanovilo, považuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník za klíčové rozhodnutí, které může páté největší město v ČR významně posunout dopředu.

„Projekt nabízí i silný ekonomický potenciál. V blízkosti podobných dopravních staveb u nás, ale především v zahraničí, se totiž zpravidla soustředí i velká část podnikatelských a různých dalších rozvojových aktivit. Proto je důležité budoucí dopravní uzel správně navrhnout a připravit nejen pro současné potřeby města, kraje a státu, ale také pro ty, kteří přijdou po nás. Musíme pamatovat na to, že to, jak zasáhneme do organismu našeho města v následujících několika letech, bude mít zásadní dopad na budoucí tvář Liberce a kvalitu života jeho obyvatel i návštěvníků,“ říká primátor Liberce Jaroslav Zámečník.

Podle náměstka primátora pro architekturu, dopravní stavby a veřejný prostor Jiřího Janďourka by mělo být povinností každého vedení města, aby při rozvoji infrastruktury zejména u podobných projektů myslelo mimo jiné i nadčasově.

 „Pokud chceme brát rozvoj města a jeho budoucnost vážně, musíme se vedle řady jiných témat pečlivě věnovat také dopravě a tomu, jak se bude cestovat za jednu či dvě generace. Jaké budou mít lidé požadavky za 20, 30 nebo 50 let? A co konkrétně jim v této oblasti zlepší život? Na tyto otázky bychom měli umět reagovat už dnes. A při prosazování koncepce, jak má Liberec pro příští generace vypadat, podporovat řešení, která jsou efektivní, moderní a smysluplná,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Janďourek.

Proměnu budoucího dopravního terminálu a jeho okolí Liberec zahájil rekonstrukcí městské budovy Uran, na níž naváže kultivace veřejného prostoru u autobusového nádraží.

 „Konečně odtud zmizí nevhodné a nedůstojné provizorní buňky, které sloužily jako odbavovací prostor a veřejné WC. Nahradili jsme je novým místem k odbavení cestujících a moderními toaletami v přízemí opravené budovy,“ upozornil náměstek primátora Jiří Janďourek.

Součástí postupné proměny celé lokality je i komplexní řešení dopravy ve městě. „U nádraží počítáme také s výstavbou nového parkovacího domu P+R. Zároveň hned vedle Uranu vytvoříme nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodává náměstek Jiří Janďourek.

LB/Jan Král