S novým jízdním řádem zrychlí v prosinci cesta mezi Libercem a Varnsdorfem
Cestování vlakem mezi Libercem přes Německo do Varnsdorfu v sousedním Ústeckém kraji by mělo od 14. prosince zrychlit zhruba o deset minut. Počítá s tím návrh nových jízdních řádů, který zveřejnil koordinátor dopravy v Libereckém kraji Korid LK.
Zrychlit cestování umožní rekonstrukce trati z Liberce do Hrádku nad Nisou, na které se pracuje, a také obnova úseku na polském území, kterou připravuje Polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (Polské železniční trati).
Právě na linkách L7 Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava – Varnsdorf – Seifhennersdorf a RE2 Liberec – Drážďany počítá návrh s úplně novým jízdním řádem. Mezi vlaky bude podle Koridu LK možné přestupovat nejen v Liberci, ale nově také každou celou hodinu v Žitavě. Do Drážďan, Zhořelce, respektive Berlína tak budou od Liberce vlaková spojení v hodinovém intervalu a svou rychlostí mohou konkurovat jízdě autem.
Návrh jízdního řádu pro trasu z Liberce do Žitavy přitom není podle koordinátora konečný a zřejmě ještě dozná úprav. "Minulý týden, tedy po uzávěrce nynějšího návrhu, polská strana oficiálně stvrdila opravu své trati mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou včetně zvýšení rychlosti ze 40 kilometrů v hodině na 100 kilometrů. S úpravami na českém území to umožní díky časovým úsporám rozšířit obsluhu některých zastávek," řekl ČTK Pavel Blažek ze společnosti Korid LK.
Trať z Liberce na Žitavu denně využije kolem 2500 cestujících, nyní tam ale vlaky nejezdí, od začátku dubna je nahradily autobusy. Výluka spojená s projektem Správy železnic za 1,24 miliardy korun by měla skončit na konci září. Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody projekt zlepší dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýší zabezpečení tratě i komfort pro cestující. Součástí jsou rekonstrukce nádraží v Hrádku nad Nisou a Chrastavě.
Největší brzdou na trase byl dosud úsek na polském území, kde mohly vlaky jezdit maximálně čtyřicítkou. Polská strana teď ale chce do října zhruba 2,8 kilometru dlouhý úsek na své území zrekonstruovat. "Slabým místem zůstane hraniční most mezi Polskem a Německem, kde se jezdí 50 kilometrů a zatím se dělat nebude, to už ale není problém," dodal Blažek.
Návrh jízdního řádu počítá se změnami také na dalším přeshraničním spojení: na lince L1 Liberec – Tanvald – Harrachov – Sklářská Poreba přibude spojů v přeshraničním úseku, dohodly se na tom Liberecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím. Tato linka je velmi využívaná turisty v letní i zimní sezoně a zájem o ni roste. Ani na této trase ale aktuálně vlaky nejezdí, kvůli rekonstrukci trati zajišťují spojení z Jablonce nad Nisou přes Tanvald a Harrachov do Polska autobusy.
čtk