S rekonstrukcí tunelu na rušném průtahu Libercem plánuje ŘSD opravit i mosty nad Švermovou ulicí
S rekonstrukcí tunelu na rušném průtahu Libercem plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zrekonstruovat i přemostění nad Švermovou ulicí za ním ve směru na Děčín. Pro stavbu, která podle odhadů přijde bez DPH na 78 milionů korun, teď ŘSD hledá dodavatele, zjistila dnes ČTK na profilu zadavatele. Lhůta pro nabídky končí 1. srpna. Průtah Libercem je nejzatíženější silnicí v Libereckém kraji, denně po něm podle posledního sčítání projede více než 51.000 automobilů.
Zakázku na rekonstrukci mostů za tunelem vypsalo ŘSD podruhé, první soutěž muselo zrušit, protože nebylo možné kvůli chybě v zadání nabídky posoudit. Přemostění nad Švermovou ulicí je součástí frekventované mimoúrovňové křižovatky, diagnostika ale v roce 2020 odhalila, že je ve špatném stavu. "Dožilá jsou ložiska, což znamená výměnu ložisek a mostních závěrů," řekl ČTK Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy ŘSD. Nutné je také zesílit konstrukci mostů, vyměnit mostní svršek včetně izolace, opravit je třeba odvodnění a protikorozní ochranu.
Pro získání zakázky není rozhodující jen nabídková cena, ale také rychlost výstavby. Rekonstrukce přemostění bude rozdělená na poloviny, každá by měla být hotova za méně než šest měsíců. ŘSD počítá s tím, že na zimu bude nutné práce přerušit. Na rozdíl od mostů by se ale v tunelu podle Wohlmutha mělo pracovat i přes zimu. "Lze ten jeden tubus zavřít a udělat tam takové klimatické podmínky, aby umožnily pokračování prací i v zimním období," řekl.
Liberecký tunel otevřený v roce 1992 je dlouhý 280 metrů. Práce v tunelu začaly už loni rekonstrukcí kanalizace, jejíž poškození odhalily kamerové zkoušky. Opravu za bezmála 27 milionů korun dělal dodavatel bezvýkopovou metodou. Náklady rekonstrukce tunelu odhadli projektanti na 169 milionů korun bez DPH, i pro tuto stavbu hledá teď ŘSD dodavatele. Lhůta pro nabídky se kvůli dotazům a připomínkám prodloužila do 29. července.
Že tunel potřebuje celkovou rekonstrukci, ukázal diagnostický průzkum Kloknerova ústavu ČVUT. Obnovit je třeba asfaltové vozovky, protipožární sanaci stěn a stropů, izolace portálových částí, vyměnit je nutné římsy a zábradlí a také svodidla. Dodavatel musí podle zadání zmodernizovat elektrické rozvody, osvětlení, dopravní a řídicí systém. Tunel dostane odlučovač ropných látek, datové rozvody a kamerový systém. Pokud vše dobře půjde, mohly by podle Wohlmutha už letos začít přípravné práce, hotovo má být v roce 2026.
čtk