Sdílená kola letos po krajském městě jezdit nebudou. Než se podepsala smlouva, zhatil projekt koronavirus
AKTUALIZOVÁNO: 800 tisíc plus DPH ušetří letos krajské město na bikesharingu - sdílení kol, které se mělo od dubna již potřetí rozeběhnout v Liberci. Radnice mínila, koronavirus měnil. Město s firmou Rekola nestihlo podepsat smlouvu a celý projekt tím pro letošní rok padá. Naštěstí bez smluvních sankcí, jež obsahuje každá obchodní smlouva. Sdílená kola po Liberci letos jezdit nebudou. Vše se přesouvá do dalšího roku, město od záměru neustoupilo, pouze jeho realizaci posunulo v čase.
Město Liberec v březnu oslovilo pět společností provozujících systém sdílených kol na území České republiky. Dvě společnosti na poptávku reagovaly. Jedna svoji nabídku následně zrušila. Rada města Liberce v úterý 17. března schválila provoz sdílených kol od 1. dubna do 30. října 2020 v počtu 10 elektrických a 70 mechanický kol. Provoz měla zajištovat společnost Rekola za 800 tisíc korun bez DPH. "Nicméně z důvodu šíření nákazy koronavirem v našem města liberečtí radní rozhodli službu sdílených kol pro letošní rok nenabízet," konstatuje Tisková zpráva vydaná Městěm Liberec po jednání radních.
„Neznamená to však, že myšlenku kvalitního bikesharingu v libereckých ulicích zcela opouštíme. Pokud se situace pro příští rok zlepší, rádi bychom se tomuto tématu věnovali i v dalších letech. Snad pro dobrý pocit jen uvádím, že ušetřené finanční prostředky, určené pro bikesharing pro rok 2020, využije město jako pomoc pro 21 000 seniorů našeho města a zajistí jim ochranné roušky. Proto se těším na bikesharing v Liberci v lepších časech!,“ vysvětlila náměstkyně primátora pro strategický rozvoj a dotace Radka Loučková Kotasová (ANO).
Projekt bikesharingu má za sebou v Liberci dvě sezony, loni byl zájem výrazně nižší než v roce 2018. Počet výpůjček i uživatelů meziročně klesl o 43 procent. Letošní sezona měla být zlomová pro rozhodnutí, zda v projektu pokračovat. "To úplně padá, protože tento rok by byl abnormální, to by nám nepřineslo žádné poznatky," řekl dnes novinářům ekonomický náměstek primátora Zbyněk Karban (ANO). Loni sdílené kolo ve stotisícovém městě využilo 2700 lidí. K dispozici bylo o 40 kol víc než v roce 2018, rovných 100. Podle kritiků je za loňským nižším zájmem i změna systému, kdy bylo možné kola odkládat jen na vyhrazených místech. V roce 2018 toto omezení nebylo. Letos měl uživatele k vracení kol do stojanů motivovat ceník. Kdo by mechanické vrátil přímo do stojanu, za první půlhodinu jízdy by neplatil nic.
Na nákup ochranných pomůcek a další opatření v souvislosti s koronavirem Liberec vynaložil už asi dva miliony korun. Zároveň očekává propad v příjmech kolem 150 milionů.
uba, mml, čtk