Severočeské muzeum v Liberci prezentuje na výstavě Design Vánoc?! současné trendy závěsných vánočních ozdob
Severočeské muzeum v Liberci nově ukazuje současné trendy závěsných vánočních ozdob. Díla 15 designérů a firem, které s nimi spolupracují, jsou na výstavě nazvané Design Vánoc?!. Kurátorka výstavy Adéla Pomothy dnes ČTK řekla, že produkce současných designérů je hodně různorodá.
"Pracují s tím velice zajímavě. My jsme zvyklí u vánoční ozdoby především na skleněnou vánoční ozdobu, ale tady se setkáváme i s různými typy materiálů," řekla kurátorka. Na výstavě jsou tak ozdoby z papíru, dřeva, keramiky i vytvořené 3D technologií. Umělci podle kurátorky volí i různý přístup. "Buď designéři reagují na klasickou historickou vánoční ozdobu a nějakým způsobem s těmi tématy pracují, anebo si vymýšlí svoje nové typologie, tvary a především vnáší do Vánoc takový minimalismus a čistotu, na což třeba nejsme úplně běžně zvyklí," uvedla Pomothy.
Různé jsou i tvary a motivy, které si designéři vybírají. Jsou to nejen klasické koule, ale i jiné geometrické tvary, postavy spojené s Vánoci a zvířata včetně netradičních, jako jsou třeba chobotnice, mořské želvy nebo pandy. Až na výjimky jsou současné ozdoby barevně velmi střízlivé, což je v kontrastu s ozdobami z minulosti, které jsou na výstavě také. "Chtěli jsme ukázat tu starou ozdobu ze šuplíku našich babiček a dědečků, jakoby vytrženou z kontextu toho vánočního stromu, a ukázat tu její tvarovou a barevnou nápaditost," dodala Pomothy. Dětští návštěvníci výstavy mohou namalovat vlastní ozdobu a přichytit ji na některý z neozdobených stromků v expozici.
Severočeské muzeum má ještě jednu novou výstavu, na níž jsou práce z papíru architektky a designérky Terezy Hradilkové. Výstava Porigami představuje celou škálu jejích děl od vizitek přes prořezávané knihy po velké papírové konstrukce určené pro výzdobu veřejných prostor. Hradilková žila a pracovala sedm let v Asii, vyrábí trojrozměrné pozvánky i na míru navržené papírové objekty. Spolupracovala například s firmami Porsche nebo Mattoni a také s Národním divadlem, tokijským National Art Center nebo pařížským hotelem Cour des Vosges.