Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Štafle poškodily páternoster v budově Libereckého kraje, mimo provoz bude nejspíš několik týdnů

14. 01. 2021 | 20:12

Nejspíš několik týdnů bude mimo provoz výtah páternoster v budově krajského úřadu v Liberci, který má podle dostupných údajů nejdelší oběžnou trasu v zemi. Dělníci v něm dnes přes zákaz převáželi štafle, které se vzpříčily. Poničené jsou dvě kabiny a strojovna. Nehoda se obešla bez zranění. V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí kraje Jan Mikulička.

výtah IMG-20210114-WA0002
Foto: LK

"Poničený páternoster v příštím týdnu prohlédne servisní firma a navrhne postup oprav," uvedl Mikulička. Výše škod zatím známá není.

Páternoster z roku 1971 v budově kraje má 35 kabin, obslužnou výšku 56,8 metru a 16 stanic. Systém dřevěných kabin v ocelovém rámu je zavěšen na dvou masivních řetězových smyčkách a je poháněn přes tzv. šnekové převodovky elektromotorem o výkonu 25 kilowatt. Kabiny jsou určeny maximálně pro dva lidi a pohybují se stálou rychlostí 0,3 metru za vteřinu. Nosnost plně zatíženého výtahu je 5600 kilogramů při maximální přepravní kapacitě 480 osob za hodinu z jednoho nástupního místa. "Svislé vodící prvky kabin ve výtahové šachtě jsou z dubového dřeva trvale mazaného vazelínou. Proto je provoz téměř bezhlučný," dodal Mikulička.

Oběžný výtah je vynálezem z 19. století, jeho první exemplář se rozjel v Londýně v roce 1880. Do prvorepublikového Československa se dostal ve 20. letech minulého století. Název dostal výtah podle modlitby Pater noster (Otče náš), která se vkládá do růžence, jehož korálky vzdáleně mechanismus výtahu připomínají. V Česku jsou dnes podobných výtahů čtyři desítky, v Libereckém kraji čtyři. Jeden z nich je v budově radnice v Jablonci. Kvůli závadě nejezdil od srpna 2019 zhruba rok do loňského srpna. Jeho rekonstrukce přišla na více než šest milionů korun.

čtk